Instituțiile publice din România nu vor mai avea voie să ceară atât de multe date personale cum o făceau până acum. Mai mulți senatori PSD, UDMR, USR, AUR și UER(minorități) au depus un proiect la Senat în acest sens.
Concret, dacă proiectul va fi aplicat, instituțiile publice vor avea dreptul să ceară doar următoarele date:
- nume și prenume, CNP, tipul, seria și numărul actului de identitate – în cazul persoanelor fizice;
- date referitoare la denumire, forma de organizare, CUI și adresa sediului social – în cazul persoanelor juridice.
”Se interzice instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice locale și centrale să solicite persoanelor fizice, în cadrul formularelor utilizate de acestea în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, a altor date de identificare decât numele și prenumele, codul numeric personal, tipul, seria și numărul actului de identitate. În cazul persoanei juridice se vor putea solicita numai date referitoare la denumire, forma de organizare, codul unic de identificare și adresa sediului social.”, se arată în proiectul de lege.
Potrivit inițiatorilor, în momentul de față, unui cetățean român i se cere să completeze o cerere și i se solicită să indice:
- numele si prenumele;
- codul numeric personal;
- cetățenia, uneori chiar și naționalitatea;
- uneori inițiala tatălui, alteori numele mamei și al tatălui,
- numele anterior, după caz;
- data și locul nașterii (deși data reiese din codul numeric personal);
- domiciliul (ex. județ/sector, localitate, strada, număr, bloc, scara, etaj, apartament);
- tipul, seria și numărul documetului de identitate;
- instituția emitentă a actului de identitate (ex. SPCLEP, IGI.. .etc.);
- data emiterii actului de identitate;
- uneori, data expirarii actului de identitate
DOCUMENT – Proiect de lege pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale pentru modificarea completarea unor acte normative: