În ședința din data de 14 februarie 2024, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate formulată de deputați aparținând Grupului parlamentar al Uniunii Salvați România și de deputați neafiliați și a constatat că Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.104/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr.17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan și de modificare a Legii nr.268/2001 privind privatizarea societăților ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului, precum și de completare a Legii nr.287/2009 privind Codul civil, dispozițiile art.I pct.1 din aceasta [cu referire la art.2 alin.(1) din Legea nr.17/2014], precum și dispozițiile art.I pct.2 [cu referire la art.4 alin.(2) lit.c) din Legea nr.17/2014], art.I pct.3 [cu referire la art.4 ind.1 alin.(2) lit.d) și e) din Legea nr.17/2014] și art.I pct.4 [cu referire la art.4 ind.2 alin.(6) din Legea nr.17/2014] din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.104/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr.17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan și de modificare a Legii nr.268/2001 privind privatizarea societăților ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului sunt constituționale în raport cu criticile formulate.
În esență, cu privire la criticile de neconstituționalitate extrinsecă, Curtea a constatat că nu a avut loc o încălcare a ordinii de sesizare a celor două Camere ale Parlamentului, astfel că în procedura de adoptare a legii criticate au fost respectate dispozițiile art.75 alin.(1), art.73 alin.(3) lit.m), art.136 alin.(5) și ale art.1 alin.(4) din Constituție. De asemenea, Curtea a reținut că situația care a condus la adoptarea măsurilor legislative prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.104/2022 respectă exigențele constituționale ale art.115 alin.(4), fiind adoptate ca urmare a existenței unei stări de fapt obiective, independente de voința Guvernului, putând fi încadrată în conceptul constituțional de „situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată”, astfel cum acesta a fost definit în jurisprudența Curții.
Referitor la criticile de neconstituționalitate intrinsecă, raportate la art.1 alin.(3) și (5), art.16 alin.(1), art. 44, art.56 alin.(2) și art.148 din Constituție, Curtea a constatat că Legea supusă controlului de constituționalitate nu face decât să clarifice unele aspecte cu privire la condițiile în care se pot cumpăra terenurile agricole situate în extravilan, fără a contraveni normelor constituționale invocate.