Profesioniștii a căror activitate a fost interzisă, suspendată sau limitată din cauza pandemiei COVID-19 pot aplica pentru indemnizația compensatorie de 75% din câștigul salarial mediu brut. Modelul cererii de acordare a acestui sprijin este cuprins în Ordinul 1004 al ministrului Muncii și a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 1046 din 2 noiembrie 2021. Măsurile compensatorii au fost introduse prin OUG 111/2021 și se aplică între 4 octombrie și 31 decembrie 2021.
Potrivit OUG 111/2021, în perioada întreruperii temporare a activității, total (întreaga lună) sau parțial (câteva zile din lună), pot beneficia de o indemnizație lunară de 75% din câștigul salarial mediu brut și profesioniștii reglementați de art. 3 alin. (2) din Legea 287/2009 privind Codul civil. La aceștia se adaugă persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe.
”Pentru indemnizația prevăzută pentru aceste categorii de beneficiari se datorează impozit pe venit, contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate, în cotele prevăzute în Legea 227/2015 privind Codul fiscal sau potrivit reglementărilor specifice, în cazul profesioniștilor asigurați în sisteme proprii de asigurări sociale. Indemnizația se calculează pentru numărul de zile în care activitatea a fost întreruptă, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2021. Documentul care atestă întreruperea temporară a activității poate fi hotărârea comitetului județean pentru situații de urgență, respectiv a Comitetului pentru Situații de Urgență a Municipiului București sau decizia Direcției de Sănătate Publică”, arată o informare a Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR).
Plata indemnizației se face de agențiile teritoriale exclusiv în conturile bancare ale beneficiarilor indemnizației, în cel mult 30 de zile de la ultima zi de depunere a cererilor. În cazul profesioniștilor, contul bancar poate fi cel personal sau cel deschis în calitate de profesionist.
Modelului documentelor pentru profesioniști se găsește în Anexa 1 a Ordinului 1004 a ministrului Muncii. Este vorba despre:
– cererea către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială, respectiv a Municipiului București
– declarația pe propria răspundere, însoțită de documentul care atestă întreruperea temporară a activității, total sau parțial și copia documentului de identitate.
DOCUMENT – Ordinul 1004 al ministrului Muncii, publicat în Monitorul Oficial nr. 1046 din 2 noiembrie 2021: