Curtea de Justiție și Tribunalul au modificat regulamentele lor de procedură în vederea punerii în aplicare a modificărilor Statutului Curții de Justiție a Uniunii Europene decise de Parlamentul European și de Consiliul Uniunii Europene. În același timp, noile norme modernizează și simplifică procedurile în fața celor două instanțe.
Proiectele de modificări, prezentate de Curte și, respectiv, de Tribunal, au fost aprobate de Consiliul Uniunii Europene în luna iunie, înainte de a fi adoptate în mod formal de fiecare instanță în luna iulie. În plus, Curtea a adoptat o nouă versiune a Instrucțiunilor practice pentru părți, referitoare la cauzele cu care este sesizată, iar Tribunalul o nouă versiune a Dispozițiilor practice de punere în aplicare a regulamentului său de procedură.
O parte a noilor reguli urmărește să pună în aplicare modificările Statutului Curții de Justiție a Uniunii Europene. Este vorba în special despre dispozițiile necesare pentru a permite transferul parțial al competenței preliminare a Curții de Justiție către Tribunal, aplicabil începând cu 1 octombrie 2024.
Modificările Regulamentului de procedură al Curții precizează mai întâi modalitățile de examinare inițială a cererilor de decizie preliminară deduse judecății Curții pentru a determina instanța competentă să le soluționeze. Apoi, ele introduc dispozițiile necesare pentru a asigura o examinare rapidă a cererilor de decizie preliminară pe care Tribunalul le trimite Curții pentru motivul că acestea impun o decizie de principiu susceptibilă să afecteze unitatea sau coerența dreptului Uniunii.
În sfârșit, ele prevăd modalități de publicare online, într-un termen rezonabil după închiderea cauzei, a observațiilor scrise depuse de părțile interesate în cauzele preliminare care vor face obiectul unei decizii începând cu 1 septembrie 2024, cu excepția cazului în care o parte formulează obiecțiuni. Noile Instrucțiuni practice pentru părți cuprind precizări privind modul de prezentare a unor astfel de obiecțiuni.
Modificările Regulamentului de procedură al Tribunalului privesc, în primul rând, anumite aspecte legate de structura și organizarea Tribunalului. În special, ele prevăd constituirea unei camere intermediare între camerele de cinci judecători și Marea Cameră compusă din cincisprezece judecători, care va fi compusă din nouă judecători și va fi prezidată de vicepreședintele Tribunalului. Cererile de decizie preliminară vor fi atribuite unor camere special însărcinate să judece aceste cauze și care vor fi compuse din cinci judecători, fără a aduce atingere posibilității de a le trimite unui alt complet de judecată, în funcție de dificultatea și de importanța cauzei.
Judecătorii chemați să exercite funcția de avocat general în cauzele preliminare și cei chemați să îi înlocuiască în caz de împiedicare sunt aleși de Tribunal și asistă completul de judecată competent în fiecare cauză preliminară, după modelul participării avocaților generali la procedurile în fața Curții.
În al doilea rând, noile norme prevăd modalitățile potrivit cărora cererile de decizie preliminară transmise de Curte vor fi examinate de Tribunal.
Pentru a oferi instanțelor naționale și persoanelor interesate aceleași garanții ca cele aplicate de Curte, Tribunalul a preluat dispozițiile Regulamentului de procedură al Curții aplicabile cererilor de decizie preliminară, sub rezerva unor ajustări care vizează menținerea coerenței de ansamblu a dispozițiilor procedurale care se aplică Tribunalului. De asemenea, în ceea ce privește examinarea cererilor de decizie preliminară, noile Dispoziții practice de punere în aplicare se inspiră în mare parte din practica Curții.
Celelalte modificări ale normelor de procedură Alte norme nu sunt legate de modificările Statutului Curții de Justiție a Uniunii Europene și urmăresc ameliorarea, simplificarea și modernizarea modului în care Curtea de Justiție și Tribunalul examinează cauzele cu care sunt sesizate.
În ceea ce privește Regulamentul de procedură al Curții, noi dispoziții, care urmăresc să țină seama de experiența dobândită în timpul crizei sanitare, prevăd expres posibilitatea părților și a reprezentanților acestora de a pleda prin videoconferință, cu respectarea condițiilor juridice și tehnice precizate în Instrucțiunile practice pentru părți.
În plus, au fost precizate normele referitoare la protecția datelor cu caracter personal, precum și la modalitățile de depunere și de notificare a actelor de procedură. În ceea ce privește, în fine, retransmisia ședințelor Curții, care contribuie la transparența și la accesibilitatea justiției, modalitățile care au fost deja puse în aplicare pentru ședințele de audiere a pledoariilor ale Marii Camere și pentru ședințele de pronunțare a hotărârilor și de prezentare a concluziilor sunt în prezent enunțate într-o nouă dispoziție.
Noile Instrucțiuni practice pentru părți adoptate de Curte țin seama de modificările Regulamentului de procedură al Curții și furnizează clarificări suplimentare referitoare la mai multe aspecte practice legate de faza scrisă sau orală a procedurii.
Celelalte modificări ale Regulamentului de procedură al Tribunalului privesc printre altele următoarele aspecte:
-eliminarea tarifelor de grefă pentru extrasele din registrul grefei, copiile actelor de procedură, precum și copiile ordonanțelor și hotărârilor;
-modernizarea normelor privind modalitățile de depunere și de notificare a actelor de procedură;
-posibilitatea de a adopta printr-o simplă decizie măsuri procedurale care impuneau până în prezent adoptarea unei ordonanțe (redeschiderea fazei orale și conexarea cauzelor în lipsa unei cereri de aplicare a regimului de confidențialitate);
-limitarea termenului de introducere a unei adaptări a cererii introductive atunci când un act a cărui anulare este solicitată este înlocuit sau modificat printr-un alt act având același obiect;
-posibilitatea de a adopta în mod direct o activitate de cercetare judecătorească prin care se solicită informații sau depunerea unui înscris ori a unui mijloc material de probă, fără adoptarea prealabilă a unei măsuri de organizare a procedurii;
-clarificarea și raționalizarea normelor privind atribuirea către un complet de judecată a cererilor accesorii (îndreptarea, omisiunea de pronunțare, opoziția la o hotărâre pronunțată într-o cauză judecată în lipsă, terța opoziție, interpretarea, revizuirea, contestația privind cheltuielile de judecată);
-retransmisia ședințelor Tribunalului, care nu va putea avea loc decât după intrarea în vigoare a unei decizii de punere în aplicare.
Noile Dispoziții practice de punere în aplicare adoptate de Tribunal explică și precizează dispozițiile Regulamentului de procedură al Tribunalului, printre altele în ceea ce privește protecția datelor cu caracter personal, prelucrarea confidențială a anumitor date în acțiunile directe, prezentarea actelor de procedură și a anexelor lor, precum și participarea la ședințe, inclusiv prin videoconferință.
Noile norme de procedură, care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, precum și versiunile consolidate ale Statutului și Regulamentelor de procedură ale celor două instanțe sunt accesibile pe site-ul Curia la rubricile Curtea/Procedura și Tribunalul/Procedura.