Vineri, Președintele Klaus Iohannis a sesizat Curtea Constituțională a României) cu privire la modificarea articolului 24 alineatul 3 din Legea fondului funciar. Actul normativ adaugă construcțiile ridicate de fostele întreprinderi agricole de stat, societăți comerciale cu capital de stat, stațiuni de mașini agricole și cooperative meșteșugărești în categoria celor pentru care comisia județeană de fond funciar poate emite titluri de proprietate, la cerere.
Președintele Iohannis a subliniat că modificarea încalcă principiul bicameralismului. Legea a fost adoptată tacit de Senat pe 18 septembrie 2023, iar Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională, a adăugat noi amendamente care introduc o condiție suplimentară pentru solicitanți.
“Aceste modificări legislative, având în vedere amploarea și implicările lor, pun sub semnul întrebării respectarea principiului bicameralismului și siguranța raporturilor juridice, constituind schimbări semnificative față de intenția inițială a inițiatorilor”, a explicat Klaus Iohannis. El a menționat că este afectat și regimul constituțional al proprietății publice. Articolul 136 alineatul (4) din Constituție stabilește că bunurile proprietate publică sunt inalienabile și pot fi date în administrare, concesionate sau închiriate în condițiile legii organice.
Președintele a subliniat că transferul unui bun din proprietatea publică a unităților administrativ-teritoriale către altă entitate se poate face doar după ce bunul este trecut din domeniul public în domeniul privat, operațiune care necesită hotărâri ale consiliilor locale sau județene, respectând principiul autonomiei locale.
„O astfel de intervenţie legislativă, având în vedere amploarea sa, sfera titularilor, sfera entităţilor care au edificat construcţiile, momentul la care intervine, pune în discuţie atât respectarea principiului bicameralismului, cât şi securitatea raporturilor juridice, constituind modificări majore faţă de intenţia iniţiatorilor”, a explicat Klaus Iohannis.În opinia sa, este afectat, totodată, regimul constituţional al proprietăţii publice. „În ceea ce priveşte terenurile aflate în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, dispoziţiile art. 136 alin. (4) din Constituţie stabilesc că: ‘Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. În condiţiile legii organice, ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituţiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosinţă gratuită instituţiilor de utilitate publică’”, se evidenţiază în sesizare.
În contextul acestei legi, Comisiile județene de fond funciar vor emite titluri de proprietate proprietarilor actuali ai construcțiilor fără acordul organelor deliberative ale unităților administrativ-teritoriale, ceea ce contravine atât articolului 136, cât și articolului 120 din Constituție.
Președintele a mai indicat că legea afectează regimul constituțional al proprietății private, deoarece cadrul normativ actual nu prevede transmiterea gratuită a terenurilor din domeniul privat al statului, aspect ce trebuie să fie reglementat prin Constituție și legislația organică. El a evidențiat și lipsa de claritate în definirea entităților vizate de noua legislație, neclaritatea privind situația juridică a terenurilor, confuzia referitoare la suprafețele solicitate și necorelarea cu dispozițiile în vigoare privind patrimoniul fostelor entități cooperatiste.
Sesizarea integrală: https://www.presidency.ro/ro/media/comunicate-de-presa/sesizare-de-neconstitutionalitate-asupra-legii-pentru-modificarea-art-24-alin-3-din-legea-fondului-funciar-nr-18-1991