Marți, 30 iulie 2024, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală a lansat în dezbatere publică proiectul de Ordin privind stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum şi a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită.
Prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3744/2015 au fost stabilite cazurile speciale de executare silită, precum și structurile abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuarea procedurii de executare silită.
Direcţia generală executări silite cazuri speciale s-a organizat și a funcționat în cadrul aparatului propriu al Agenţiei, ca structură fără personalitate juridică, cu atribuţii de ducere la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuare a procedurii de executare silită în cazurile speciale de executare silită care fac obiectul hotărârilor judecătoreşti pronunţate în materie penală, precum şi în alte cazuri stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv de valorificare a bunurilor sechestrate şi/sau confiscate în materie penală, precum şi a celor confiscate în materie civilă, prin modalităţile prevăzute de lege, inclusiv de coordonare şi monitorizare a modalităţilor de executare silită şi valorificare.
În cadrul Direcţiei generale executări silite cazuri speciale au funcţionat structuri teritoriale de executări silite cazuri speciale şi de valorificare a bunurilor confiscate în materie penală şi civilă, având ca atribuţii ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită, precum şi valorificarea bunurilor sechestrate şi/sau confiscate în materie penală, precum şi a celor confiscate în materie civilă, în cazurile speciale şi în alte cazuri prevăzute prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Structurile teritoriale de executări silite cazuri speciale şi de valorificare bunuri au avut competenţă pe teritoriul naţional în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
Prin apariția Hotărârii de Guvern nr. 565 din 23 mai 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 487 din 27 mai 2024, articolul 13^2 din H.G. nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a fost modificat, în sensul regândirii modului de activitate al Direcţiei generale executări silite cazuri speciale, care la nivel central să desfășoare o activitate de coordonare și îndrumare a structurilor regionale și județene, care revin la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice ce preiau atribuțiile operative de ducere la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită, precum şi valorificarea bunurilor sechestrate şi/sau confiscate în materie penală, precum şi a celor confiscate în materie civilă, în cazurile speciale şi în alte cazuri prevăzute prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv de valorificare a bunurilor sechestrate și/sau confiscate în materie penală, precum și a celor confiscate în materie civilăprin modalitățile prevăzute de lege, inclusiv de coordonare și monitorizare a modalităților de valorificare în materie penală, în scopul accelerării procedurilor de valorificare a bunurilor.
Ținând cont de modificările legislative și organizatorice intervenite la nivelul Direcției generale executări silite cazuri speciale se constată că prevederile Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3744/2015 nu-și mai găsește corespondent și nu se mai pliază pe structura organizatorică actuală, în contextul în care activitatea de executare silită cazuri speciale s-a reorganizat.
De asemenea, ținând cont de digitalizarea activității de înființare a popririlor bancare, cât și la terți, se impune ca o parte dintre popririle la terți în cazurile speciale, respectiv cele care pot face obiectul popririi prin intermediul sistemelor informatice, să fie emise de către organele fiscale care administrează debitorii.
Redăm în cele ce urmează noile prevederi:
“
ART. 1
În sensul prezentului ordin, prin cazuri speciale de executare silită se înţelege punerea în aplicare a dispoziţiilor legale în materie de executare, generată de:
1. hotărârile judecătoreşti definitive pronunţate în materie penală, prin care s-a dispus recuperarea unor creanţe bugetare de la debitori persoane fizice, juridice sau de la orice alte entităţi;
2. înscrisurile emise în materie penală de către instanţele de judecată, privind ducerea la îndeplinire de către organele de executare silită din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a măsurilor asigurătorii sau, după caz, de ridicare a acestora;
3. ordinele președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin care s-a dispus blocarea fondurilor sau a resurselor economice care se află în proprietate, sunt deţinute sau se află sub controlul persoanelor fizice ori juridice care au fost identificate ca fiind persoane sau entităţi desemnate, ce fac obiectul sancţiunilor internaţionale, potrivit legii;
4. alte titluri executorii prin care se stabilesc dobânzi, penalităţi de întârziere, majorări de întârziere sau alte sume, dispuse, dar neindividualizate, prin hotărâri judecătoreşti definitive, cele prin care se stabileşte cuantumul cheltuielilor de executare silită, precum şi cele prin care se stabileşte suma reprezentând diferenţa de preţ şi/sau cheltuielile prilejuite cu urmărirea bunului.
ART. 2
(1) La nivelul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, Serviciul/compartimentul executări silite cazuri speciale este structura abilitată cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită în cazurile speciale prevăzute la art. 1, cu excepţia înfiinţării popririlor bancare și a popririlor la terți prin mijloare electronice și a hotărârilor judecătoreşti definitive pronunţate în materie penală prin care s-a dispus doar recuperarea unor cheltuieli judiciare care se realizează de către organele fiscale centrale competente care administrează creanţele bugetare.
(2) Organizarea evidenţei creanţelor bugetare ce fac obiectul cazurilor speciale prevăzute la art. 1, precum şi emiterea deciziilor prin care se stabilesc obligaţii fiscale accesorii, inclusiv modul de stingere al acestora, se realizează de către organul fiscal central competent în administrarea contribuabililor.
(3) Serviciul/compartimentul executări silite cazuri speciale emite şi comunică contribuabililor, potrivit legii, titlurile executorii prin care se stabilesc sumele prevăzute la art. 1, pct. 4, cu excepţia celor în care sunt individualizate obligaţii fiscale accesorii.
(4) Titlurile executorii prevăzute la alin. (3), însoţite de dovada comunicării acestora, se transmit organelor fiscale centrale competente în administrarea contribuabililor. Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică în mod corespunzător.
(5) Organul fiscal central competent în administrarea contribuabililor transmite, după caz, către Serviciul/compartimentul executări silite cazuri speciale în a căror rază teritorială se află, în vederea continuării sau încetării modalităţilor de executare silită, un raport care va cuprinde informaţii cu privire la:
a) înfiinţarea popririi asupra disponibilităţilor băneşti;
b) înfiinţarea popririi la terț asupra disponibilităţilor băneşti;
c) calculul obligaţiilor fiscale accesorii;
d) stingerea efectuată asupra creanţelor bugetare.
(6) La nivelul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, structura abilitată cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită în cazurile speciale prevăzute la art. 1 este Serviciul de executare silită din cadrul acestei structuri.
ART. 3
(1) Actele de executare emise la nivelul Serviciului executări silite cazuri speciale se avizează de către șeful serviciului și se aprobă de către directorul executiv colectare din cadrul Direcţiei generale regionale ale finanţelor publice, în calitate de conducător al organului de executare.
(2) Actele de executare emise la nivelul Compartimentului executări silite cazuri speciale se avizează de către directorul executiv colectare și se aprobă de către directorul general din cadrul direcţiei generale regionale ale finanţelor publice, în calitate de conducător al organului de executare.
ART. 4
Activitatea de executare silită, inclusiv procedura de executare silită asupra bunurilor proprietate a debitorilor, aflată în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentului ordin, va fi continuată de către structurile prevăzute la art. 2 alin. (1), în funcţie de aria de competenţă, actele emise rămânând valabile.
ART. 5
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi structurile subordonate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 6
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 7
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3744/2015 privind stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum şi a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 981 din 30 decembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.’