”În raporturile sale cu mijloacele de comunicare în masă, avocatul este obligat să respecte interesele clientului său, onoarea, imaginea şi reputația profesiei.” Este una dintre noile prevederi pe care Consiliul Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR) le-a inclus în Statutul profesiei de avocat și care reglementează publicitatea avocatului. În plus, au fost introduse două anexe la Statut: ”Ghidul privind utilizarea platformelor online de către avocați”, respectiv „Ghidul de bune practici privind publicitatea avocatului și a formelor de exercitare a profesiei”. Noile reglementări intră în vigoare din 1 octombrie.
Potrivit hotărârii 195/10-11 septembrie 2021 a Consiliului UNBR, în cadrul Statutului profesiei de avocat, subsecțiunea a 4-a din Capitolul IV „Integritatea profesiei de avocat” își schimbă denumirea și se va intitula „Publicitatea în profesia de avocat”.
La rândul său, articolul 243 din Statutul profesiei de avocat se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) Publicitatea formelor de exercitare a profesiei este distinctă de publicitatea profesională.
(2) Publicitatea formelor de exercitare a profesiei este constituită din orice formă de prezentare a activității și serviciilor avocațiale ale acestora, indiferent de mijloacele utilizate, în scopul promovării în fața publicului.
(3) Publicitatea profesională are drept obiect promovarea profesiei de avocat şi se realizează în exclusivitate de către organele profesiei sau la cererea şi sub supravegherea acestora.
În plus, în Statut se introduc trei noi articole, art. 2431 – 2433, cu următorul conținut:
„Art. 2431 – (1) În raporturile sale cu mijloacele de comunicare în masă, avocatul este obligat să respecte interesele clientului său, onoarea, imaginea şi reputația profesiei.
(2) Publicitatea formelor de exercitare a profesiei și toate informațiile difuzate public de acestea prin orice mijloc, inclusiv în spațiul virtual, privind activitatea avocaților, trebuie să fie transparente, veridice, corecte și nu trebuie să fie comparative cu alți profesioniști, echivoce, ambigue, înșelătoare sau denigratorii.
(3) În toate cazurile, promovarea prin publicitate și informațiile furnizate de avocați și formele de exercitare a profesiei trebuie să se refere exclusiv la natura și limitele obligațiilor profesionale ale avocaților și să respecte principiile fundamentale ale profesiei de avocat astfel cum acestea sunt reglementate de Codul deontologic al avocatului român.
Art. 2432 – Condițiile ce trebuie îndeplinite de conținutul mijloacelor folosite pentru publicarea informațiilor privind exercitarea profesiei, promovarea profesională și atragerea și dobândirea clientelei sunt prevăzute în Anexele prezentului Statut referitor la ”Ghidul de bune practici privind publicitatea avocatului și a formelor de exercitare a profesiei” și referitor la „Ghidul privind
utilizarea platformelor on-line de către avocați”.
Art. 2433 – Publicitatea realizată fără respectarea regulilor prevăzute în Lege și în Statul profesiei de avocat constituie abatere disciplinară.”
Hotărârea Consiliului UNBR, care aduce aceste completări și modificări Statutului profesiei de avocat, va fi supusă ratificării Congresului avocaților și intră în vigoare la data de 1 octombrie 2021.
DOCUMENT – Cele două anexe nou introduse la Statut: Anexa nr. XXXIII, intitulată „Ghidul privind utilizarea platformelor online de către avocați”, cu conținutul indicat în anexa 1 la hotărârea 195/2021 a Consiliului UNBR, respectiv Anexa nr. XXXIV, intitulată „Ghidul de bune practici privind publicitatea avocatului și a formelor de exercitare a profesiei”, cu conținutul indicat în anexa 2 la hotărâre: