Având în vedere cazurile punctuale de hărțuire sexuală din mediul universitar, din ultima perioadă, s-a constituit un grup de lucru format din reprezentanți ai Ministerului Educației, Ministerului Justiției, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Ministerului Afacerilor Interne, Agenției Naționale pentru Egalitate de Șanse pentru Femei și Bărbați, Secretariatului General al Guvernului şi ai Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administrației, în vederea promovării unei intervenții legislative viabile, în sensul inițierii unui proiect de lege care să fie supus dezbaterii și înaintat spre aprobare Parlamentului României și care să reprezinte cadrul legal general aplicabil pentru soluționarea oricăror cereri care reclamă potențiale fapte/acte de hărțuire / agresiune sexuală/ exercitarea abuzivă a funcției în scop sexual.
La ședința grupului de lucru a fost analizat cadrul legal aplicabil soluționării sesizărilor care vizează fapte de hărțuire sexuală, agresiune sexuală sau exercitarea abuzivă a funcției în scop sexual, astfel cum sunt acestea prevăzute în Codul penal, modificările legislative care se impun și care trebuie să aibă caracter general și să fie aplicabile tuturor entităților publice.
În prezent, în temeiul art. 7 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2002, cu modificările și completările ulterioare, petițiile anonime sunt clasate, fără ca autoritatea sau instituția publică care a primit petiția să o ia în considerare. Având în vedere gravitatea sesizărilor care sunt în legătură cu actele de hărțuire sexuală, agresiune sexuală sau exercitarea abuzivă a funcției în scop sexual, prin acest act normativ se urmărește asigurarea premiselor pentru descoperirea la timp a actelor/faptelor care pot constitui o amenințare la adresa libertății fizice și psihice a fiecărei persoane.
Marți, 13 august 2024, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei a lansat în dezbatere publică proiectul de Lege pentru modificarea și completarea articolului 7 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluționare a petițiilor.
Astfel, prin prezentul proiect de lege se urmăreşte completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002, în sensul instituirii următoarelor reglementări:
1. Petițiile anonime sau cele în care nu sunt menționate datele de identificare a petiționarului și care se referă la cazuri de hărțuire pe criteriu de sex ori de hărțuire morală nu se clasează ci sunt supuse analizei persoanei responsabile sau, după caz, Comisiei de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire, în conformitate cu metodologia privind prevenția și combaterea hărțuirii pe criteriu de sex, precum și a hărțuirii morale.
2. Dacă în urma analizării petițiilor rezultă comiterea unor fapte prevăzute de legea penală, de hărțuire sexuală, agresiune sexuală sau folosirea abuzivă a funcției în scop sexual, persoana responsabilă, sau, după caz, președintele Comisiei de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire are obligația sesizării de îndată a organelor de urmărire penală, în condițiile Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare.
3. Metodologia privind prevenția și combaterea hărțuirii pe criteriu de sex, precum și a hărțuirii morale se va aproba prin hotărâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Proiectul are impact asupra activității autorităților și instuțiilor publice centrale şi locale, serviciilor publice descentralizate ale ministerelor și ale celorlalte organe centrale, companiilor și societăților naționale, societăților comerciale de interes județean sau local, precum și regiilor autonome, în sensul asigurării unor obligații mult mai clare pentru autoritățile publice în ceea ce priveşte primirea şi soluţionarea petiţiilor anonime, care conțin elemente din care rezultă acte de hărțuire sexuală, agresiune sexuală sau exercitarea abuzivă a funcției în scop sexual, astfel cum sunt prevăzute în Codul penal.