O firmă de transport din Bihor a reușit o premieră, fiind prima societate din țară care a obținut în instanță anularea unei decizii a ANAF de impozitare retroactivă a diurnelor acordate șoferilor plecați în curse internaționale. Fiscul obligase compania Vimatra să achite peste 5,8 milioane de lei drept impozit pentru diurnele plătite timp de trei ani. În timp ce firma considerase acești bani în afara salariului, deci neimpozabili, ANAF i-a socotit ca făcând parte din venitul salarial. După doi ani de procese, societatea a obținut o hotărâre definitivă de anulare a deciziei de impunere.
În 2018, după un control efectuat la firma Vimatra, ANAF București a emis o decizie de impunere prin care compania era obligată să plătească nu mai puțin de 5.853.805 de lei. Potrivit Fiscului, banii reprezentau impozitul retroactiv pe diurna acordată șoferilor plecați în curse internaționale de marfă și pe care firma bihoreană a socotit-o în afara salariului, deci neimpozabilă.
”ANAF a susținut că diurna face parte din salariu și trebuie să plătim impozit o sumă enormă, pe care au calculat-o pentru intervalul 2015-2018. Trebuie spus că în 2015 a fost o amnistie fiscală pe această situație. Imediat după ce a trecut amnistia, cei de la ANAF au început să controleze firmele de transport și să spună că diurna face parte din salariu și că trebuie să plătim impozit penru asta”, a explicat, pentru BihorJust, Alexandru Nicula, juristul firmei.
Decizia de impunere a fost atacată în justiție pe două căi. Primul proces a fost deschis, în 2018, la Curtea de Apel Oradea, pentru suspendarea executării silite a deciziei. ”A fost nevoie să facem asta pentru că legislația spune că ANAF poate să înceapă executarea imediat, nu trebuie să aștepte să se ajungă la instanță”, a explicat juristul Nicula.
În 2019, judecătorii orădeni au admis cererea de suspendare a executării deciziei de impunere, soluție menținută un an mai târziu, și de Înalta Curte de Casație și Justiție.
În paralel, firma Vimatra a inițiat un proces de anulare a deciziei ANAF și a tuturor documentelor care au decurs din aceasta la Curtea de Apel București, oraș în care se afla sediul companiei la momentul controlului efectuat de Fisc. Instanța i-a dat dreptate firmei care s-a mutat între timp în Bihor, iar pe 25 noiembrie 2021 Curtea Supremă a respins recursul ANAF, anulând definitiv decizia de impozitare a diurnelor acordate de Vimatra.
Minuta Curții de Apel București:
Minuta Înaltei Curți de Casație și Justiție:
”Din câte știm noi, este prima hotărâre din țară în care Înalta Curte de Casație și Justiție arată că diurna nu face parte din salariu”, a dezvăluit juristul Alexandru Nicula. ”Trebuie să știe toate firmele de transport că se poate câștiga un proces în cazul deciziilor de impunere pentru diurne, dar în anumite condiții – adică actele să fie bine întocmite, iar managementul să fie implicat și pe partea juridică.”
Prejudicii grave
Deși a câștigat procesul cu ANAF, firma Vimatra a suferit grave prejudicii de imagine și în ceea ce privește desfășurarea afacerilor în toată perioada care a urmat controlului de la Fisc. Compania s-a confruntat cu plecări ale angajaților, în speciali ale șoferilor care nu se mai simțeau în siguranță într-o societate pusă la colț de către ANAF. Conducerea firmei a fost nevoită să-i transfere pe șoferii rămași, cu acceptul acestora, pe o firmă nouă, pe care să continue îndeplinirea contractelor de transport aflate în curs și, ulterior, a celor noi.
”Nu este ușor să faci aceste mișcări de personal și, implicit, de menținere a contractelor cu clienții. Cu atât mai mult cu cât pe timpul acestor transferuri de patrimoniu și resurse umane am fost avertizati ca ANAF se poate îndrepta pentru recuperarea acestor așa-numite datorii asupra patrimoniului noii firme”, au explicat reprezentanții societății Vimatra.
Contre ANAF – transportatori pe tema diurnelor
Conform legislaţiei în vigoare, firmele de transport pot acorda şoferilor indemnizaţie/diurnă care este neimpozabilă în limita a de 2,5 ori nivelul indemnizaţiei prevăzute pentru bugetari.
”Diurna reprezintă o compensare a șoferilor pentru condițiile în care muncesc, departe de casă, în străinătate, scoși din mediul lor. De aceea nu se include în venitul salarial și nu ar trebui impozitat”, a precizat juristul Alexandru Nicula.
Impozitarea diurnelor a stârnit reacții dure ale transportatorilor din toată țara, care au organizat acțiuni de protest în vara acestui an. În timp ce companiile de transport susțin că diurna acordată șoferilor este calculată în afara salariului și nu poate fi impozitată – dând în acest sens exemplul țărilor occidentale, ANAF consideră că indemnizaţia de deplasare constituie venit salarial şi trebuie impozitat ca atare, cu toate taxele aferente. 10.000 de firme pot fi închise prin impunerea de impozite şi contribuţii pe sumele acordate ca diurnă în ultimii 5 ani, au avertizat patronatele din transport.
Bună ziua, Și la firma mea anaful a făcut acest control și au zis că o firmă care nu are măcar 10%transport pe țară nu poate să detașeze șoferul decit 60 de zile în 12 luni de la angajare, iar dacă afacerea depășește 10%transport în țară poate fi detașat maxim 6 luni în 12 luni de la angajare. Au făcut calcul retroactiv iar la final suma obținută au dublato deoarece au pus penalizări retroactive. Am reușit să ajung la o înțelegere cu iei ca suma totală să o plătesc în rate. Acum sper ca după modificarea legii sa obțin restituirea banilor plătiți
Ce spun cei de la ANAF nu este prevazut de Codul Muncii. Cei 10% invocati de inspectori nu au nicio legatura cu relatiile de munca dintre angajator si angajat.
Intelegerea cu ANAF-ul este total in dezavantajul Dv. Speranta ca modificarea legii ( legea amnistiei ) va readuce in contul firmei sumele platite este o iluzie. Legea se va aplica pentru viitor dar, si asa este dezavantajoasa pentru firmele de transport ,in sensul ca se va limita diurna platita soferilor la maxim trei salarii primite in tara ,indiferent de locul in care acesta incarca sau descarca marfa .
Anaf Antifraudă Bihor ar face bine să verifice cum firmele fură angajații și statul! Orele muncite de un șofer nu sunt contabilizate (ore suplimentare,ore de noapte ) iar cuantumul diurnei nu este trecută în contractul de muncă sau într-un act adițional! ITM BIHOR ȘI ANAF ANTIFRAUDĂ BIHOR la câte plângeri au înregistrat din partea șoferilor ar trebui să facă din Bihor raiul șoferilor! Dar probabil neamurile și angajați ai acestor instituții au firme de transport și îi protejează! Sunt unul dintre cei care nu am trecută diurna în contractul de muncă și nu am nici un act adițional iar angajatorul face pe prostul! Mă văd nevoit să fac ceea ce îmi cere legea! Cică marele Bolojan președintele consiliului județean Bihor! Nenea Bolojan ce obligații ai? Tu ești zeul județului așa că ia vezi cum își fac treaba aceste instituții!
Sa nu treci cuantumul diurnei in evidentele financiar contabile este o infractiune.
Daca aveti probleme din cele relatate cu firma angajatoare le puteti rezolva in instanta de judecata competenta .Nu este cazul sa generalizam .Eu cred ca un conducator auto care are o mare cautare in piata transporturilor internationale,dar si multa experienta, nu se angajeaza la firme de transport de ” apartament ” sau “cutie postala” si nu semneaza actele la angajare fara sa le citesca sau sa ceara explicatii.
Nu factorii politici ne rezolva problemele personale.
Bihor Just mai bine ai sta de vorbă cu șoferii să vezi cât de cinstite sunt aceste firme de transport! Poate mă contactați să vă arăt cum 80% din firmele de transport sunt infractori economici ! Sper ca domnul Bolojan să mă as usculte și să pună instituțiile de control ale statului la treabă căci în anul 2021 într-o țară membră UE ar fi cazul ca cazurile de hoție să fie cazuri izolate! Firmele românești rețin din diurna șoferului bani pentru consum sau amenzi ceea ce nici Anaf sau banca nu face! Dacă vor să fenteze taxele atunci să își asume acest lucru domnii angajatori! Legea să fie lege nu banul să fie lege!
Din 20 decembrie război hoților