Vestea a căzut ca un trăznet peste familie și comunitate. Profesoara de limba și literatura română Cristina Adriana Dutkaș a fost un OM și un dascăl iubit, implicat, un adevărat model. Vestea plec[rii doamnei profesoare a produs o avalanșă de mesaje de regret pentru plecarea prematură printre îngeri:
<Cristina…o femeie puternică, un dascăl minunat, un suflet bun și cald..Îți spunem LA REVEDERE, draga noastră, dragă!
Te rugăm să ne veghezi mândră din ceruri! Îți mulțumim că ai luptat atât de mult pentru toti cei dragi tie .. ne.ai demonstrat atâtea..
Ai încheiat mult prea devreme, dar cu demnitate călătoria vieții… Pleci doar dintre oameni dar nu și din inimile noastre! Zbor lin catre ingeri,iubita noastră!
Ii mulțumesc Bunului Dumnezeu ca a ingadiut sa te cunosc sub atâtea aspecte frumoase.. rudă,profesor,prietena ,diriginta a ambilor mei copii ,care te plâng astăzi,și iar prietena ….
Ai plecat în tăcere,în liniște…asa cum ai suferit în ultima perioada….>, a scris Adina Cadar.
;D-zeu sa te odihneasca in pace, Cristina!Ai fost cel mai minunat om si dascal pe care l-am cunoscut vreodata!Nu pot sa cred ce cruda e viata, dar probabil D-zeu avea nevoie de un suflet ca al tau!Sa-i veghezi de acolo de Sus pe toti elevii tai care te-au adorat si pe noi toti care nu te vom uita niciodata:, a transmis Delia Ciarnău. Într-un interviu acordat în 2021 regretata profesoară explica că a realizat un studiu despre efectul tehnicilor mindfulness aplicate la clasă în vederea diminuării strărilor de stres. 59 de elevi din două clase ale CN ”Octavian Goga” Marghita la care a predat limba și literatura română, din 2017 până în 2021, au făcut obiectul studiului.Observațiile s-au întins pe o perioadă de 4 ani iar profesorul a constatat că cei 59 de elevi aveau o motivație scăzută pentru a urma școala. Studiul vine în urma participării la Florența, la proiectul Erasmus „Speranță pentru educația românească” .<De mai bine de 20 de ani sistemele de învățământ din Marea Britanie, SUA, Noua Zeelandă și nu numai, practică în școli diverse procedee de autoreglare, procedee numite simplu ”tehnici de mindfulness”.
Noțiunea de mindfulness este recent intrată în vocabularul specific educațional, în societatea noastră românească bazată pe tradiții. Nu că termenul ar fi acceptat de vreun curriculum sau de vreun proiect la nivelul ministerului de profil, ci de faptul că tot mai multe cadre didactice sunt preocupate de inteligența emoțională, dar, mai cu seamă, de utilizarea diferitelor modalități de a-i ajuta pe copii să ”danseze” cu propriile lor simțăminte.
Daniel J. Siegel, profesor de psihiatrie clinică la Universitatea de Medicină UCLA, spune că: ”mindfulness-ul este o modalitate de a fi conștienți de ceea ce se întâmplă în noi și în jurul nostru, ajutorul concentrării clipă de clipă asupra experienței, care ne permite să fim deplin prezenți în viață … de a ne dezvolta abilitatea de a percepe viața în profunzime și, în același timp, de a ne observa experiența”.Mobilul studiului de față l-a constituit interviul jurnalistului american, Michael Moore, ”Why Finland has the Best Education?” (De ce Finlanda are cea mai bună educație?) despre și în școlile din Finlanda, care la acest moment are cele mai performant sistem de educație, fără a supune elevii testelor clasice, bazându-se pe cultivarea emoțiilor pozitive ale elevilor pe tot parcursul școlii. Acest aspect le dezvoltă creativitatea fără a genera competitivitate și, deci, stres.
Mai mult, conform celor descoperite de mine în cursul de la Florența, sistemul finlandez utilizează așa numitele arvokas pentru a lucra la dezvoltarea empatiei elevilor, parte importantă a inteligenței emoționale.
Am vrut să-i ajut pe elevii la care predau în a-și manageria emoțiile, stresul, în a rămâne ancorați în ceea ce fac, de a crește motivația acestora, mai cu seamă în ceea ce privește școala.Drept concluzie exerciții de mindfulness vin în beneficiul elevilor atât în viața școlară, cât și în rutina zilnică. Îi pot ajuta să se echilibreze emoțional atunci când managerierea emoțiilor poate deveni greoaie. Fiind o parte a ideii de ”școală fericită”, sunt unealta care dezvoltă gândirea pozitivă. De asemenea, acest tip de exerciții dezvoltă echilibrul emoțional, calmul, blândețea, încrederea de sine, curajul – elemente ale rezilienței>, explica profesoara Cristina Adriana Dutkas. Drum lin, doamna profesoară! Sincere condoleanțe familiei!