Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a anunţat, luni, lansarea portalului naţional care permite depunerea cererilor, înscrisurilor şi plata taxelor de timbru şi îndeamnă cetăţenii şi profesioniştii din cadrul sistemului judiciar la folosirea acestuia, se arată pe site-ul instituţiei, care are rolul de garant al independenţei Justiţiei în România.
Potrivit unui comunicat al CSM, postat pe pagina web proprie, o primă încercare de acest fel a fost experimentată şi implementată la Curtea de Apel Galaţi. Portalul lansat recent este disponibil la nivel naţional, gratuit, şi poate fi accesat la adresa de internet https://registratura.rejust.ro.
Site-ul permite interacţiunea electronică a justiţiabililor şi profesioniştilor dreptului cu instanţele de judecată, oferindu-le acestora posibilitatea de a accesa cu uşurinţă servicii precum:
– depunerea unei cereri de chemare în judecată;
– declararea unei căi de atac într-un dosar;
– depunerea înscrisurilor într-un dosar deja existent;
– plata taxei judiciare de timbru într-un dosar utilizând cardul bancar;
– eliberarea certificatelor de grefă;
– eliberarea copiilor legalizate ale hotărârilor judecătoreşti.
Portalul oferă „posibilitatea de a plăti taxa de timbru utilizând cardul bancar, simplifică în mod semnificativ interacţiunea cu instanţa de judecată, această modalitate de plată fiind implementată în parteneriat cu Autoritatea pentru Digitalizarea României, Asociaţia de Plăţi Electronice din România şi Ghişeul.ro”.
„Noua interfaţă implementată la nivelul întregului sistem judiciar este benefică atât cetăţenilor, ca destinatari ai serviciului public, cât şi personalului specializat din instanţe. Astfel, utilizând formulare electronice din portal, informaţiile sunt transmise către grefierii registratori în mod structurat, facilitându-se înregistrarea cu celeritate a cererilor şi înscrisurilor în sistemele informatice proprii”, se mai specifică în comunicatul CSM.
În măsura în care justiţiabilii optează pentru utilizarea acestui portal, Consiliul recomandă să nu fie folosite, concomitent, şi celelalte instrumente de sesizare a instanţei, pentru a nu încărca în mod nejustificat activitatea instanţelor.
„Consiliul continuă să se implice în crearea şi dezvoltarea de instrumente digitale, astfel de măsuri putând constitui un sprijin pentru instanţele judecătoreşti, în contextul deficitului de resurse umane ce există în prezent. Totodată, astfel de instrumente facilitează accesul cetăţenilor la justiţie prin creşterea gradului de informare, conştientizarea drepturilor acestora şi dezvoltarea culturii juridice. În acelaşi timp, va continua să pună în aplicare cele mai bune soluţii tehnice care să răspundă necesităţilor specifice în desfăşurarea activităţii de către judecători, procurori şi toţi ceilalţi profesionişti din cadrul sistemului judiciar, parteneri în înfăptuirea actului de justiţie”, se mai precizează în comunicat.