Ordonanța de urgență 181/2020 care prevede, printre altele, procedura simplificată de eșalonare a datoriilor, suspendarea executării silite pentru obligațiile bugetare ce fac obiectul eșalonării la plată, prelungirea plății taxelor până la 25 decembrie 2020 și deductibilitatea testelor COVID-19 a intrat în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial nr. 988 din 26 octombrie. Actul menționează și rambursarea TVA cu control ulterior până la 25 ianuarie 2021 ori scutirea de la plata impozitului specific activităților HoReCa până la finalul anului.
Potrivit OUG 181/2020, se poate aproba eșalonarea la plată pe o perioadă de cel mult 12 luni pentru obligațiile fiscale principale și accesorii a căror scadență/termen de plată s-a împlinit după data declarării stării de urgență și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
Sunt asimilate acestor obligații fiscale amenzile de orice fel administrate de organul fiscal și creanțele bugetare stabilite de alte organe și transmise spre recuperare organelor fiscale. Acestea din urmă includ creanțele rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătorești sau alte înscrisuri care constituie titluri executorii.
Certificatul fiscal este eliberat de organul fiscal în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. Sunt incluse în termen cererile depuse de debitorii persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.
Cererea debitorului se soluționează termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, prin decizie de eșalonare la plată ori decizie de respingere.
Ordonanța de urgență 181/2020 prevede 12 condiții de menținere a valabilității eșalonării la plată, posibilitatea modificării sau renunțării la eșalonare, dobânzile și penalitățile de întârziere. Procedura de acordare a eșalonării la plată va fi aprobată prin ordin al președintelui ANAF în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a ordonanței.
Suspendarea executării silite
Executarea silită nu începe sau, dacă a început, va fi suspendată de la data comunicării deciziei de eșalonare la plată pentru sumele care fac obiectul eșalonării.
Odată cu comunicarea deciziei de eșalonare debitorului, sunt informate în scris și instituțiile de credit și terții popriți în legătură cu măsura de suspendare a executării silite prin poprire. Este momentul de la încetează măsura care privește indisponibilizarea sumelor viitoare care provin din încasări zilnice.
În schimb, sumele deja existente în cont rămân indisponibilizate și pot fi folosite pentru plata drepturilor salariale și achitarea obligațiilor de care depinde menținerea eșalonării.
Deductibilitatea testelor COVID-19
OUG 181/2020 arată că ”sunt cheltuieli deductibile contravaloarea testelor medicale de diagnosticare a infecției COVID-19 efectuate pentru contribuabil, cu scopul depistării și prevenirii răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfășurării activității, individual sau într-o formă de asociere, pe perioada instituirii stării de urgență sau de alertă, potrivit legii.”
Impozitul specific HoReCa și impozitul pe clădiri
Contribuabilii obligați la plata impozitului specific unor activități (HoReCa), potrivit Legii nr. 170/2016, nu datorează impozit specific pentru perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a OUG 181/2020 și 31 decembrie 2020 inclusiv.
În ceea ce privește impozitul pe clădiri, acesta poate fi redus cu până la 50% de către consiliile locale până pe 2 decembrie. Sunt vizate clădirile nerezidențiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosință pentru desfășurarea unor activități economice de către alte persoane fizice sau juridice. Reducerea se aplică dacă proprietarii sau utilizatorii au fost obligați să își întrerupă total activitatea economică sau dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei prin care se certifică întreruperea parțială a activității economice.
Până la 21 decembrie 2020 proprietarii sau utilizatorii clădirii pot să depună la Fisc o cerere de acordare a reducerii însoțită de o declarație pe propria răspundere în care vor menționa fie întreruperea totală a activității economice proprii, fie întreruperea parțială a activității economice.