Părinții care își scot copiii din sistemul educațional preuniversitar trebuie să furnizeze, în termen de 60 de zile, dovezi privind continuarea studiilor acestora și documente care să ateste domiciliul elevului, pentru a garanta dreptul la educație. În absența acestor documente, directorul instituției de învățământ este obligat să informeze Serviciul de Siguranță Școlară al Poliției.
Această reglementare a fost introdusă pe fondul unor situații în care părinții își înscriu copiii în sistem de homeschooling, care nu este recunoscut de legislația română, sau îi retrag din școlile din România fără a menționa dacă aceștia sunt înscriși într-o altă țară, explică RRA.
Regulamentul mai prevede că, în cazurile în care un elev acumulează mai mult de 75% absențe din totalul orelor prevăzute pentru un an școlar la anumite discipline, autoritățile de asistență socială trebuie informate de către directorii unităților de învățământ. De asemenea, conducerea școlii are responsabilitatea de a propune măsuri de prevenire a abandonului școlar pentru elevii care înregistrează un număr mare de absențe.
Noul regulament de organizare și funcționare pentru unitățile de învățământ preuniversitar (ROFUIP) a fost publicat în Monitorul Oficial și va intra în vigoare în anul școlar 2024-2025, care începe pe 1 septembrie pentru profesori și pe 9 septembrie pentru elevi. Printre noile prevederi se numără introducerea notei la purtare la fiecare modul, organizarea unui concurs separat de admitere pentru clasa a IX-a, desemnarea unui profesor responsabil pentru proiectele europene în fiecare școală și posibilitatea organizării de cursuri online sau hibride în situații excepționale.
Pe lângă aceste reglementări, statutul elevului stabilește reguli suplimentare, cum ar fi interdicția utilizării telefoanelor mobile în timpul orelor și sancțiuni pentru nerespectarea regulilor. Modificările recente subliniază importanța respectării normelor de către toate instituțiile educaționale, de la școli și licee până la grădinițe și creșe.