Cea de a 15-a ediție a „Întâlnirii Naționale Dacia Clasic”, manifestare care promovează prima marcă de automobile româneşti, a adunat mii de curioşi în Piaţa Sfatului din centrul Braşovului. Manifestarea a avut loc sâmbătă, 17 iunie, şi a fost organizată de Retromobil Club România, prin secţia sa „Dacia Clasic”.
Prima Dacia
Toate automobilele prezentate în expoziţie au fost produse în perioada comunistă de uzina de la Colibaşi (astăzi Mioveni), locul unde s-au produs primele modele Dacia, pe baza acordului dintre autoritatile române ale regimului comunist de atunci şi producătorul francez de automobile, Renault. Acordul prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Prima maşină „românească” care a ieşit de pe linia de asamblare a fost o Dacia 1100, pe data de 20 august 1968. Modelul era o copie aproape unu la unu a modelului Renault 8, produs de celebra firmă de automobile franceză
Din 1968 şi până în 1971, au fost produse 37.546 de autoturisme Dacia 1100, se arată pe site-ul daciaclasic.ro.
S-a mai produs, deşi în număr limitat, de sub 100 de bucăţi, modelul Dacia 1100S, cu două perechi de faruri şi un motor mai puternic, destinate competitiilor şi ministerului de interne. Putine au mai ramas în stare de funcţionare, dar pasionaţii păstrează exemplare demne de admirat.
Interesant este faptul ca modelul Dacia 1100 a fost conceput, de fapt, special pentru raliuri, deşi nu atingea o viteză mai mare de 132 km/h.
Nostalgicii
Secţie a Retromobil Club Romania, „Dacia Clasic” a fost înfiinţată în anul 2012 şi „reuneşte pasionaţi de toate vârstele ai maşinilor care au marcat istoria ţării noastre şi copilaria multora dintre noi”, mai scrie daciaclasic.ro.
Bătrânele automobile, cu motorul în stare perfectă şi caroseria de parcă acum ar fi ieşit de pe poarta uzinei, participă an de an la evenimentele Retromobil din toată ţara, dar şi la „Întâlnirea Naționale Dacia Clasic”, la care vin iubitori ai mărcii din toate colţurile ţării, dar şi din SUA, Marea Britanie sau Franţa.
Dacia Clasic aduna pasionatii modelelor 1100, 1300, 1310/1410, 1410 Sport, 500 “Lastun”, precum şi ai modelor rare precum Dacia D6 Estafette, 1301, 1302 şi 2000.
Vedetele
La expoziţia şi parada auto de la Braşov, din acest an, piesa de rezistență a a fost o Dacia 1302, model cunoscut şi sub numele de Dacia „papuc”. Automobilul, extrem de rar în țara noastră, a fost cumpărat de proprietar în urmă cu mai mulți ani de la o licitație, de la Armată. A plătit 2.000 euro pe maşina care era mai mult o epavă, iar acum o restaurează cu meticulozitate.
Unele Dacii au venit, la expoziţia din Braşov, din afara României, din New York, Austria, Ungaria sau Marea Britanie. Eduard Palaghiță, un braşovean emigrat în SUA, şi-a adus maşina, o Dacia 1300 (sora lui Renault 12), chiar din New York, unde spune că circulă cu ea zi de zi pe Broadway, prin Times Square sau prin Manhattan (foto).
O altă vedetă a expoziţiei a fost celebrul şi mult controversatul „Lăstun”, modelul Dacia 500, care, nu mulţi mai ţin minte, se vindea cu dotările de bază în care nu era inclus… volanul. Modelul adus la Braşov îi aparţine maramureșeanului Liviu Ilieș, care l-a cumpărat, în stare acceptabilă, din Ungaria.
Care este ideea acestor întâlniri, a eplicat pentru Radio Braşov președintele secției „Dacia Clasic”, Ovidiu Măgureanu. „Este un eveniment care reunește pasionații și nostalgicii de automobile Dacia. Nu știu câte mai sunt în garajele oamenilor, pot să vă spun că noi, în acest club, avem în jur de 600 sau 700 de mașini atestate ca vehicul istoric, deci mașini care au deja și vechimea necesară, 30 de ani de zile de la data fabricației mașinii respective. Am primit anul acesta și mașini ale membrilor care sunt mai noi, exact în ideea de a încerca totuși să tragem un semnal de alarmă și pentru mașinile care sunt un pic mai noi, să le ia cineva în considerare și să le salveze cât încă mai există”.
Întâlnirea Națională Dacia Clasic, manifestare cu carater anual, care are drept scop salvarea cât mai multor automobile fabricate în România. Anul trecut, ca urmare a trudei colecţionarilor şi pasionaţilor de maşini româneşti de epocă, 75 de Dacii au primit atestatul de vehicul istoric, iar cei care au muncit să le restaureze au protejat, practic, o parte din istoria auto a României.