După primele cinci luni din ani se pot face previziuni clare despre cum va merge piaţa auto în anul respectiv. 2020 însă este un an special din cauza crizei declanşate de noul coronavirus. Din aceasta cauză vânzările de maşini au atins minime istorice în multe ţări, scrie hotnews.ro.
Dacă numărul cazurilor de COVID-19 va scădea, tinzând spre zero, acest an s-ar putea încheia cu scăderi uşoare ale pieţei auto. Totuşi, dacă va fi un al doilea val în toamnă, dacă vor apărea iarăşi restricţii, piaţa auto ar putea prezenta o scădere de câteva zeci de procente. În Europa, piaţa auto “a intrat în comă” prin aprilie, dar luna mai a adus primele semne de revenire.
La trei săptămâni de la ridicarea stării de urgenţă străzile sunt tot mai pline, pe drumul spre Mare şi pe Valea Prahovei, au apărut şi primele blocaje de week-end, parcurile sunt pline. Totuşi, mijloacele de transport în comun sunt mai goale ca niciodată. Întrebarea tuturor este cât va trece până când viaţa îşi va reveni la normal, sau măcar cât mai aproape de ceea ce era normal înainte de pandemie. Evoluţia pieţei auto ar putea lua trei direcţii.
Scădere de 20%, adică o piaţă de 125.000 de maşini noi
Piața mașinilor noi ar putea încheia anul cu o scădere de aproximativ 20% (peste 125.000 de mașini noi). Șase ani consecutivi de creștere a avut piața auto locală care în 2013 atinsese una dintre cele mai mici valori anuale de după 1990: 57.000 de mașini.
În aprilie 2020 au fost înscrise în circulaţie 4.300 de maşini. A fost una din cele mai slabe luni din ultimii 15 ani. Chiar şi cu cele doar 4.300 de maşi, ţara noastră a avut cifre mai mari decât Spania sau Italia, ţări care întotdeauna stau mai bine la acest capitol.
Piaţa locală de maşini second-hand ar putea avea până la sfârşitul anului o scădere de aproximativ 10-15%, aadică aproximativ 380.000 de maşini vândute. Pe plan intern, tranzacțiile cu mașini second-hand ar putea scădea cu 5-10%, după un an record de 625.000 de unități, anul trecut. Totuşi 2020 s-ar putea încheia cu 550.000 de unități vândute, ceea ce ar fi a treia cea mai bună valoare de când există date.
Optimiştii
Dacă aproape toate business-urile se vor deschide rapid și dacă în toamnă criza sanitară nu va mai reveni, piața mașinilor noi ar putea scădea cu aproximativ 5-10%. Programul Rabla va ajuta piața, iar Rabla Plus ar putea aduce un alt an record pentru vânzările de mașini full-electrice.
La mașini second-hand din import am putea atinge un nivel similar cu cel din 2019, așadar în jur de 440.000 de mașini, mai ales că mulți își vor lua mașină, temându-se de transportul în comun. Și tranzacțiile cu mașini SH pe plan intern ar putea să fie nu departe de anul 2019, deci să treacă de 600.000 de unități, tot pe fondul ideii cum că, din cauza crizei Covid, oameni care nu aveau încă de gând să-și ia mașină, au decis să facă pasul.
Prognoze sumbre
Scenariul pesimist ar însemna pentru piața mașinilor second-hand o scădere de cel puțin 25-30%, dar este extrem de puțin probabil și se va întâmpla doar dacă din octombrie numărul de cazuri de infectare cu Covid-19 va crește puternic. Greu de crezut că ar putea fi introduse restricţii la fel de dure precum în perioada 25 martie – 15 mai, dar dacă se vor închide o serie de business-uri se va simți în economie.