La 18 iunie 2013 a fost prezentată Comisiei Europene propunerea de inițiativă cetățenească (ICE) intitulată „Politica de coeziune pentru egalitatea regiunilor și menținerea culturilor regionale”. Această propunere viza ca, în cadrul politicii de coeziune a Uniunii Europene, să se acorde o atenție specială regiunilor ale căror caracteristici etnice, culturale, religioase sau lingvistice sunt diferite de cele ale regiunilor învecinate. Ea solicita în special ca aceste regiuni să beneficieze de aceleași oportunități de acces la diferitele fonduri ale Uniunii.
Prin decizia din 25 iulie 2013, Comisia a respins înregistrarea propunerii de ICE pentru motivul că se afla în afara sferei sale de competență care îi permite să prezinte o propunere de act juridic al Uniunii. Acțiunea în anulare introdusă de organizatorii acestei ICE în fața Tribunalului Uniunii Europene a fost respinsă. Sesizată cu recurs, Curtea a anulat hotărârea Tribunalului, precum și decizia Comisiei.
La 30 aprilie 2019, Comisia a adoptat o nouă decizie de înregistrare parțială5 a propunerii de ICE. Acțiunea României împotriva acestei decizii a fost respinsă de Tribunal printr-o hotărâre pronunțată în anul 20216. România solicită în prezent Curții anularea acestei hotărâri. Astfel, ea consideră că Tribunalul a interpretat în mod eronat marja de
apreciere a Comisiei la înregistrarea propunerilor de ICE.
Contrar celor susținute de România, Tribunalul nu a obligat Comisia să examineze dacă propunerea de ICE își găsește temeiul în vreo dispoziție a tratatelor, inclusiv în cele care nu sunt menționate în mod explicit de organizatori. În orice caz, Comisia a justificat înregistrarea propunerii pe baza dispozițiilor specificate în aceasta.
Curtea constată că, deși Regulamentul privind ICE în versiunea aplicabilă la înregistrarea prezentei propuneri de ICE nu prevedea în mod expres posibilitatea Comisiei de a înregistra parțial o propunere de ICE, acest regulament urmărește să încurajeze participarea cetățenilor la viața democratică a Uniunii și să facă Uniunea mai accesibilă, așa încât Comisia este obligată să faciliteze accesul la ICE. Prin urmare, Comisia poate efectua o înregistrare parțială a unei propuneri de ICE, astfel cum a procedat în speță.