Ministerul Educației a introdus recent o serie de reguli care deschid noi oportunități de angajare în învățământul preuniversitar. Printre schimbările importante se numără posibilitatea ca persoanele fără studii de specialitate să fie angajate ca suplinitori în școli, în anumite condiții.
Aceste măsuri sunt parte din eforturile de a acoperi posturile didactice vacante rămase neocupate după repartizarea personalului calificat.
Prin Ordinul nr. 6.170, Ministerul Educației stabilește procedurile pentru angajarea pe posturile rămase libere în timpul anului școlar. Ordinul prevede că, în situații excepționale, posturile didactice vacante sau rezervate neocupate de personal calificat pot fi ocupate, temporar, de persoane fără studii corespunzătoare. Acestea vor fi angajate în regim de plată cu ora, prin decizia directorilor de școli, pentru maximum 30 de zile.
Pentru a ocupa aceste posturi, candidații necalificați trebuie să treacă prin două etape de evaluare: o probă scrisă și un interviu. Proba scrisă are loc înainte de interviu și durează trei ore.
”În mod excepțional, posturile didactice/catedrele vacante/rezervate rămase neocupate, în lipsa personalului didactic calificat, se atribuie, în regim de plată cu ora, la nivelul unităților de învățământ care au posturi didactice neocupate, prin decizie a directorilor, pe termen scurt, de cel mult 30 de zile, personalului didactic fără studii corespunzătoare postului”, se menționează în ordin.
În timpul probei scrise, candidații trebuie să demonstreze cunoștințe relevante pentru postul dorit, iar nota obținută la această probă reprezintă două treimi din nota finală. Interviul, care contează o treime din nota finală, evaluează abilitățile de comunicare și modul în care candidații se raportează la mediul educațional.
Candidații trebuie să obțină cel puțin nota 5 pentru a fi considerați eligibili. În caz de medii egale, departajarea se face pe baza rezultatelor obținute la testarea organizată de inspectoratele școlare județene sau din municipiul București.
Aceste măsuri sunt menite să asigure continuitatea procesului educațional în contextul lipsei de personal calificat, dar au generat și critici privind impactul asupra calității actului educațional. Ministerul precizează că aceste angajări sunt temporare și excepționale, până la ocuparea posturilor de către profesori calificați.