Licitația proiectului va începe în această toamnă. Proiectul despre care se spune că a ajuns la maturitate a fost prezentat la Conferințele Club Feroviar 2023.Valoarea proiectului privind tram-trenul Oradea se ridică la aproximativ 150 de milioane de euro.
La conferintele Club Feroviar 2023, Adrian Revnic, Directorul general al OTL, a explicat ca, in urmatorii ani, OTL va continua sa construiasca noi linii de tramvai, doar ca acest lucru nu este suficient, asa ca impreuna cu Primaria Oradea au decis să treaca la nivelul urmator.”Transportul ecologic și costurile pe km/călător ne-au determinat să dorim continuarea extinderii rețelei de tramvaie, chiar prin dezvoltarea unui sistem de transport public tram-train”, a spus Adrian Revnic, citat de clubferoviar.ro
Reprezentanţii administraţiilor locale şi judeţene din Timiş şi Caraş-Severin au semnat miercuri contractul privind introducerea de tram-train pe Reșița-Timișoara.
Se spune că la Oradea va fi primul tram tren din Romțnia, dar în Timiș a fost semnat în ianuarie 2022 contractul pentru studiul de fezabilitate în vederea reabilitării liniei de cale ferată între Timişoara şi Reşiţa, cu extensie pe ruta Voiteni-Stamora Moraviţa-frontieră.
”Transportul ecologic și costurile pe km/călător ne-au determinat să dorim continuarea extinderii rețelei de tramvaie, chiar prin dezvoltarea unui sistem de transport public tram-train”, a spus Adrian Revnic.
Noile linii de tramvai se vor îndrepta spre Borș (parc industrial, zonă metropolitană, graniță de stat) și spre Aeroport și parcul industrial), inclusiv cu conexiuni la calea ferată. De asemenea, sunt linii ferate care nu mai sunt folosite de CFR, iar aici se intenționează să fie operat în viitor un serviciu de transport public metropolitan cu tramvaie.
Oradea a luat în acest sens modelul orașului german Karlsruhe, unde a fost introdus în 1992, conectând liniile regionale de tren la rețelele urbane de tramvai. Practic, după cum spune Adrian Revnic, oamenii iau trenul din apropierea casei și coboară chiar la poarta uzinei Mercedes unde lucrează. Liniile de tram-tren au caracteristici similare cu cele ale tramvaielor regionale. Tronsoanele urbane de tram-tren au o viteză medie mai mare decât rețelele tipice de tramvai. Nu în ultimul rând, vehiculele tram-tren au dimensiuni similare tramvaielor, dar ating viteze maxime mai mari.
Tram-trenul poate fi folosit într-un transport public regional în trei moduri: ca mod principal, în care tram-trenul este singurul mod feroviar care deservește localitățile regionale; ca mod secundar, în care trenurile regionale deservesc orașele mari, iar tramvaiul deservește stații suplimentare și satele mai mici; ca mod de alimentare, în care tram-trenul este utilizat pentru a oferi acces la noduri feroviare de nivel superior. Principalul avantaj al tram-trenului este eliminarea unui transfer între transportul public regional și cel urban. ”Oamenii vor să ajungă de acasă direct în centru orașului, unde au treabă, fără a mai schimba pe traseu mijlocul de transport”, a explicat Adrian Revnic.
Tram-trenurile permit distanțe mai scurte între opriri în comparație cu trenurile regionale. Deși sunt necesare relativ puține investiții în infrastructură, deoarece tramvaiul-tren utilizează infrastructura existentă, vehiculele sunt mai scumpe decât tramvaiele obișnuite.
”Linia va trebui refăcută și electrificată. Pe de altă parte, materialul rulant va trebui să fie format din vehicule duale, cu alimentare atât la 25 kV, ca la calea ferată, cât și la 600 V, cât are rețeaua tramvaielor. Suntem cu studiile de fezabilitate la zi, iar în toamnă vom da drumul la licitație”, a spus Adrian Revnic. Următorul pas este autorizarea OTL ca operator de transport feroviar, iar aici Adrian Revnic estimează că vor fi dificultăți în ceea ce privește recrutarea mecanicilor de locomotivă. ”Unde îi autorizez?”, s-a întrebat el retoric și a precizat că legislația în domeniu a rămas în anii ’90.
Dar Adrian Revnic este hotărât să depășească toate obstacolele. Este fiu de ceferist – tatăl său a fost impiegat de mișcare și apoi șef de gară – așa că domeniul feroviar îi este mai mult decât familiar.
”E o vorbă. Bunica a plecat într-o lume mai bună. A murit? Nu. S-a mutat la Oradea”, a spus directorul OTL în finalul prezentării saleconform clubferoviar.ro
Tram-trenul, un concept în expansiune, oferă o soluţie tehnică care conduce la creşterea atractivităţii transportului public şi descurajarea transportului individual cu autoturismul personal.Sistemul tram-tren realizează o conexiune între transporturile urbane şi cele regionale sau chiar interregionale eliminând duratele inevitabile de transfer existente în nodurile intermodale şi reducerea congestiei din marile aglomerări urbane. Este subliniat faptul că evoluţiile actuale ale tehnicii fac posibilă depăşirea cu uşurinţă a barierelor de această natură, iar adoptarea unor astfel de soluţii se află la îndemâna decidenţilor politici. Integral: