Profesionistul acestei săptămâni este Florin Nicoară, profesor de matematică și director al Colegiului Național Emanuil Gojdu.
Care este strategia pe care ați adoptat-o în calitate de director în această perioadă?
Am tras aer în piept (în mare parte prin mască) și am zis că nu se poate să luăm pauză neprogramată. Eram îngrijorat de rezultate și de intrarea în “joc” a colegilor pentru care tehnologia nu reprezintă un procent însemnat din viață, dar cu răbdare l-am ocolit pe Coviduț. Comunicarea continuă cred că m-a/ne-a ajutat foarte mult. Le-am propus colegilor și părinților ca eficiența școlii online, să fie pentru început măcar 75% din eficiența școlii reale.
Cum se desfășoară activitatea școlară în contextul pandemiei?
La noi la școală este acceptabil. Nu știu cum este în alte școli. Este păcat că țara a pierdut 30 de ani, adică 75 de ani, de dezvoltare. În 2020, nu ar trebui să existe localitate fără internet și școală fără o minimă dotare. Din păcate avem personaje care își spun politicieni. Cu anumite eforturi financiare, intelectuale(pentru unii) și de alte categorii, am reușit să patinăm pe online, fără să ne lovim de Coviduț.
Care este modalitatea de evaluare a elevilor în condițiile actuale?
Fiecare profesor își stabilește modul de evaluare și îl comunică elevilor. Pe platforma pe care lucrăm se pot da teste, se pot încărca proiecte, se comunică bine oral, …
Care sunt avantajele și dezavantajele cursurilor online?
Este greu să spun toate avantajele și toate dezavantajele. Avantaje ar fi: profesorii învață mult mai bine să utilizeze tehnologia; elevii care sunt interesați de cunoaștere înțeleg că școala reală are o mare importanță; părinții care gândesc obiectiv, înțeleg că munca de profesor nu este chiar simplă. Dezavantaje: este afectată sanatatea elevilor și profesorilor; eficiența nu este aceeași cu cea din învățământul real; părinții care au copii mici, întâmpină probleme cu supravegherea copiilor și cu “participarea” lor la orele online, interacțiunea/ integrarea elevilor are mult de suferit. Este destul de dureros că până acum le-am recomandat elevilor să comunice, să se apropie, iar acum le spunem să se distanțeze.
Din perspectiva dvs. de profesor, care este atitudinea generală a elevilor raportat la noile modalități de predare și evaluare?
Cred că este aproximativ la fel, per general. La început există un interes aparent la toți, alimentat de curiozitatea noului, apoi cei cu deficit de interes se cam lasă, iar cei serioși fac treabă.
Care va fi procedura de organizare și de desfășurare a evaluării naționale și a examenului de bacalaureat anul acesta?
Cu siguranță va fi atipică. Până în acest moment, ministerul nu a transmis o procedură, dar îmbrățișările pe holuri, pentru încurajare și nu numai, înainte de examene, nu vor exista.
Ce ar trebui să ştie elevii care se află în anii terminali despre examenele naționale?
Că le vor da și în consecință să se pregătească foarte bine.
Cum sunt sprijiniţi elevii, părinții, cadrele didactice pentru a gestiona mai ușor această perioadă?
Elevii, cel puțin cei de la Gojdu, se descurcă binișor cu tehnologia și cam toți au condiții cât de cât acceptabile. Părinții sunt îngrijorați, dar încercăm să-i mobilizăm prin comunicări obiective și pe cât posibil pozitive. Pe colegi i-am încurajat și ajutat cu tot ce s-a putut, așa încât să dea un randament cât mai bun.
Ce se întâmplă cu proiectele educaționale (schimburile de experiență, concursurile internaționale etc.) prevăzute pentru anul acesta școlar, semestrul 2?
Toate concursurile s-au anulat. Proiectele sunt suspendate deocamdată.
Care ar fi cele mai optime soluții pentru optimizarea și eficientizarea sistemului de învățământ actual?
Cred că ar trebui mutat centrul de greutate de pe interesele decidenților pe interesele elevilor.
Ce ați schimba la sistemul de învățământ din România?
Oooo, multe, adică tot. De fapt un singur lucru important aș schimba: aș da autonomie largă școlilor. Am văzut și în această perioadă cât de inutile sunt inspectoratele școlare. Am văzut că dacă învățământul ar fi descentralizat, în multe cazuri am fi luat măsuri mult mai portivite și la timp pentru școală, decât cele impuse de inspectorat/minister. De exemplu: eu am introdus condica online la Gojdu din 29.04.20, iar celor de la inspectorat le-a “venit” ideea abia prin 7.05.20, iar până atunci au transmis școlilor să facă profesorii print screen după activități sau alte bazaconii. Descentralizarea învățământului ar duce la o serioasă dezvoltare a școlilor serioase, din toate punctele de vedere.
Interviu realizat de Bianca Chirilă
Felicitări domnului director Nicoară, un adevărat profesionist, mă bucur că și nepotul meu este elev al școlii conduse de dvs.Vă doresc mult succes atât domniei voastre, cât și cadrelor didactice de la Gojdu!
Respect, domnului profesor, profesionistul săptămânii!
Inchipuiti-va ce ar putea face din educatie profesori ca domnul Nicoara, fara ingradirile sistemului de invatamant centralizat si programele scolare impuse de altii!