Senatul României a adoptat, luni, modificările aduse Ordonanței Guvernului nr. 13/2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru Școli al Uniunii Europene (Lapte și Corn), singurul program de alimentație școlară cu acoperire națională. Propunerea deputatului REPER Cătălin Teniță a întrunit 119 voturi din 120 în Senat. Camera Deputaților e cea decizională.
Modificările vizează transformarea programului într-un „mic dejun sănătos” și au fost propuse în luna septembrie de Cătălin Teniță, deputat REPER. Din 2017, România este participantă în Programul pentru școli al Uniunii Europene, susținut din fonduri nerambursabile și de la bugetul de stat.
În actualul an școlar, aproape 1,9 milioane de copii primesc lapte, corn și fructe la școală. Un elev primește constant, în fiecare zi de școală, doar cornul (care poate avea chiar și 7 zile vechime), în timp ce laptele și produsele lactate se oferă doar câte trei porții pe săptămână, iar fructe și legume doar de două ori pe săptămână.
Votul din Senat a venit după ce Comisia pentru învățământ a dat raport de adoptare cu “unanimitate” pentru modificările propuse, care sunt:
- lapte și produse lactate, 5 porții pe săptămână/copil (de la 3 porții în prezent);
- fructe și legume, 5 porții pe săptămână/copil (de la 2 porții în prezent);
- cornul și celelalte produse de panificație să fie diversificate și cu adevărat proaspete, consumate în 24 de ore de la producție.
Prin proiect se propune alocarea suplimentară pentru asigurarea de produse alternative pentru copiii cu intoleranțe la lactoză sau gluten. Inițiatorul propune licitații pe loturi de mai mică extindere geografică și cu separare a tipurilor de produse/servicii achiziționate astfel încât să fie susținuți și producătorii locali și metode de achiziție pe lanțul scurt.
Inițiatorul proiectului vrea ca prin lege să fie prevăzute măsuri educative pentru obiceiuri alimentare sănătoase, care să apropie copiii de mediu și de concepte precum agronomie rurală şi evitarea risipei alimentare. În anul școlar 2020-2021, doar 10% dintre preşcolari și elevi au beneficiat de aceste măsuri educative, deși există un buget special alocat acestui scop.
DOCUMENT – Raportul Comisiei de Învățământ din Senat referitor la propunerea legislativă privind modificarea și completarea Ordonanței nr.13/2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru Școli al Uniunii Europene: