Combaterea coruptiei din randul magistratilor reprezinta una dintre prioritatile noului Guvern PSD-PNL-UDMR-Minoritati care urmeaza sa isi inceapa activitatea dupa depunerea juramantului in fata presedintelui ilegitim Klaus Iohannis. Reiese acest lucru din “Programul de Guvernare” facut public luni, 23 decembrie 2024,
Astfel, unul dintre obiectivele mentionate in programul de guvernare, la capitolul Justitie, este reprezentat de accelerarea procesului de ocupare a functiilor vacante de procurori desemnati pentru investigarea infractiunilor comise de magistrati, ca parte din suportul dat pentru combaterea coruptiei: “Asigurarea suportului pentru combaterea coruptiei, prin accelerarea procesului de ocupare a tuturor pozitiilor vacante de procurori anume desemnati pentru investigarea infractiunilor comise de magistrati de la nivelul PICCJ si a celor de politie judiciara la nivelul Parchetelor de pe langa Curtile de Apel”.
De asemenea, tot in ceea ce priveste masurile legate de sistemul judiciar, Guvernul dedica o atentie sporita si mediului de afaceri. In acest sens, Executivul propune infiintarea de tribunale specializate in litigii de contencios-administrativ si comercial, care sa functioneze in cele 15 localitati in care exista curti de apel: “Infiintarea graduala de tribunale pentru mediul de afaceri specializate in litigii de contencios – administrativ si comercial, incepand cu cele 15 municipii in care functioneaza curti de apel”.
Nu in ultimul rand, programul de guvernare propune si modificari in ceea ce priveste functionarea Institutului National al Magistraturii. Mai exact, alocarea unor locuri de auditor de justitie pentru minoritatile nationale: “La Institutul National al Magistraturii, similar cu Academia de Politie, in cadrul concursului de admitere se vor asigura locuri special alocate distinct pentru minoritatile nationale”.
Prezentam masurile pentru Justitie cuprinse in programul de guvernare al Executivului PSD-PNL-UDMR-Minoritati (programul integral poate fi citit la finalul articolului):
“1. Principii si valori democratice
– Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme;
– Statul este organizat potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor — legislativa, executiva si judecatoreasca — in cadrul democratiei constitutionale;
– Justitia reprezinta un serviciu public eficient, accesibil, impartial si independent, toti cetatenii avand dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil;
– Un sistem de justitie modern, eficient, accesibil si de calitate, adaptat nevoilor cetatenilor si mediului privat, reprezinta o importanta premisa pentru dezvoltarea si stabilitatea economica si sociala a tarii;
– Constitutia Romaniei afirma si garanteaza principiul pluralismului politic si instituie un catalog de drepturi si libertati, care au in centru cele 3 mari valori fundamentale: viata, libertatea si proprietatea;
– Statul are obligatia de a proteja victimele infractiunilor, inclusiv prin masuri care sa le asigure recuperarea prejudiciilor. Acordarea de vouchere victimelor infractiunilor din banii recuperati de la infractori reprezinta o modalitate de protectie a victimelor;
– Orice persoana care ocupa o functie prin care exercita autoritatea puterii de stat trebuie sa indeplineasca cerintele de integritate, legalitate, corectitudine si competenta, menite sa consolideze increderea cetatenilor in autoritati si sa preintampine derapajele de la principiile democratiei si ale statului de drept;
– Vom sustine continuarea si imbunatatirea reformelor, avand ca reper rapoartele organismelor europene – Comisia de la Venetia, GRECO, raportul CE privind statul de drept si standardele OCDE.
2. Justitie pentru cetateni
– Accesibilitate. Revizuirea cadrului legal pentru sustinerea accesului la justitie prin ajutorul public judiciar pentru persoane fizice si juridice si evaluarea nivelului taxelor judiciare de timbru, atunci cand acestea restrang considerabil accesul beneficiarilor la justitie;
-Celeritate. Reducerea duratei de solutionare a dosarelor si punerea eficienta in executare a hotararilor judecatoresti, atat in mediul privat, cat si de catre autoritati;
-Eficienta si preventie
Revizuirea normativa si aplicarea efectiva a mecanismelor de recuperare a prejudiciilor si a tuturor produselor infractiunii; accelerarea procesului de recuperare a prejudiciilor rezultate din infractiuni, prin intarirea rolului ANABI si colaborarea cu Ministerul de Finante;
Cresterea eficientei in combaterea fenomenelor infractionale care afecteaza dreptul la siguranta si prosperitate al cetateanului, alterand/influentand bunul mers al societatii – trafic de persoane, trafic de droguri, evaziune fiscala si coruptie;
Generalizarea proiectului Educatia juridica in scoli;
-Standarde europene. Imbunatatirea functionarii institutiilor cu atributii de aplicare a legii, prin revizuirea politicii de resurse umane – recrutare, evaluare, promovare, raspundere disciplinara – si prin asigurarea de dotari si infrastructura corespunzatoare misiunii lor sociale.
3. Justitie pentru mediul de afaceri
-Claritate
Simplificarea procedurilor comerciale in vederea incurajarii de noi investitii si a dezvoltarii celor existente;
Simplificarea accesului la Registrul Comertului;
Armonizarea legislatiei primare, secundare si a practicii judiciare la reglementarile europene in materia TVA si taxe, precum si la practica Curtii de Justitie a Uniunii Europene;
Masuri pentru specializarea permanenta a magistratilor in aceasta materie;
Intocmirea unui codex al societatilor comerciale care sa cuprinda actualizarea legii societatilor comerciale si toate actele normative privind insolventa si falimentul acestora in plan national si european.
-Rapiditate si eficienta
Infiintarea graduala de tribunale pentru mediul de afaceri specializate in litigii de contencios – administrativ si comercial, incepand cu cele 15 municipii in care functioneaza curti de apel;
Infiintarea unui corp de specialisti pentru completele specializate in litigii de achizitii publice;
Promovarea de instrumente alternative proceselor in instanta precum medierea si arbitrajul;
Instituirea cadrului legal pentru solutionarea la distanta a litigiilor in materie comerciala.
-Dialog si Transparenta
Utilizarea instrumentelor digitale pentru a spori eficacitatea, transparenta si securitatea juridica;
Inventarierea de catre registrul comertului a tuturor autorizatiilor necesare pentru derularea fiecarei categorii de activitate comerciala. Punerea la dispozitia publicului a acestor informatii intr-o maniera usor accesibila, transparenta, completa si clara;
Cooperarea cu mediul de afaceri, in scopul imbunatatirii legislatiei aplicabile afacerilor.
4. Legislatie nationala la standarde europene
-Asanare si reorganizare legislativa. Revizuirea legislatiei si reorganizarea sa pe domenii de activitate;
-Dinamica legislativa. Rigurozitate in acord cu nevoile reale ale societatii;
-Corelare legislativa. Introducerea obligativitatii pentru Consiliul legislativ ca, in cadrul procesului de avizare, sa identifice si sa indice toate actele normative care necesita corelare legislativa cu proiectul supus aprobarii;
-Interpretare unitara. Publicarea expunerilor de motive si a dezbaterilor din comisiile parlamentare de specialitate, astfel incat sa faciliteze intelegerea de catre destinatari si instantele de judecata a literei si spiritului legii;
-Revizuire legislativa. Implementarea imediata a deciziilor CCR, CEDO si CJUE; reglementarea obligativitatii revizuirii legislative la un termen de referinta doi – patru ani pentru corelarea legislatiei cu nevoile reale ale societatii.
5. Sistem judiciar – organizare si infrastructura
-Organizarea sistemului judiciar:
Implementarea unei reale specializari a judecatorilor si procurorilor, in paralel cu formarea de judecatori si procurori specializati in domenii de nisa;
Identificarea unor criterii obiective de meritocratie si experienta pentru accesul magistratilor la grade profesionale superioare si la functii de conducere in vederea asigurarii unui act de justitie in acord cu standardele europene;
Punerea in practica efectiva a noului mecanism de admitere la Institutul National al Magistraturii prin care auditorilor de justitie le sunt asigurate stagii de pregatire cu durata de cate sase luni in instante, parchete si birouri de avocatura pentru facilitarea unei compatibilitati reale intre cariera acestora si nevoia sociala de profesionalism si vocatie in magistratura;
La Institutul National al Magistraturii, similar cu Academia de Politie, in cadrul concursului de admitere se vor asigura locuri special alocate distinct pentru minoritatile nationale.
-Eficientizarea sistemului judiciar:
Rearondarea localitatilor la instante astfel incat sa se elimine dezechilibrele de activitate dintre instante si, in consecinta, sa se optimizeze accesul la justitie;
Reglementarea mecanismelor legale de asigurare a volumului optim de activitate pentru magistrati in vederea asigurarii unui timp rezonabil de solutionare a fiecarei cauze;
Modificari legislative, inclusiv prin introducerea unor proceduri adecvate de filtrare a sesizarii instantelor, apte sa conduca la reducerea inflatiei de cauze care nu necesita o solutionare judiciara;
Eficientizarea activitatii de expertiza criminalistica, prin consolidarea capacitatii operationale a INEC in cat mai multe domenii de activitate si dezvoltarea infrastructurii la nivel teritorial (un nou laborator la Constanta care ar echilibra volumul de activitate la centrele existente).
-Digitalizarea sistemului judiciar:
Digitalizarea instantelor, prin generalizarea dosarului electronic, a procedurilor de comunicare prin mijloace electronice, instituirea domiciliului electronic, realizarea de conexiuni cu platformele electronice ale altor institutii, generalizarea posibilitatii de desfasurare a litigiilor si activitatilor de formare prin mijloace electronice si asigurarea infrastructurii informatice adecvate;
Revizuirea cadrului legislativ, in special a normelor de procedura, pentru asigurarea compatibilizarii si adecvarii acestuia la cerintele impuse de procesul de digitalizare a desfasurarii procedurilor judiciare, inclusiv la distanta;
Modernizarea si digitalizarea profesiilor juridice, cu referire la:
a) Legea activitatii notariale electronice;
b) Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti;
c) Licitatia electronica in activitatea de executare silita.
-Infrastructura sistem judiciar:
Realizarea Cartierului pentru Justitie – Justice District din Bucuresti, pentru a solutiona problema lipsei spatiilor necesare instantelor si parchetelor din capitala, in cadrul unui proiect de reabilitare urbana si extinderea conceptului in alte localitati din tara;
Continuarea si actualizarea Programului national de investitii in infrastructura instantelor si parchetelor;
Asigurarea unui sediu corespunzator Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
Finalizarea constructiei a doua penitenciare noi (Buzau si Prahova, pentru a respecta termenul de finalizare in 2026) si continuarea modernizarii celor existente, astfel incat pedepsele sa fie executate in Romania in acord cu standardele CEDO;
Introducerea unui cadru multianual in ceea ce priveste proiectiile de realizare a investitiilor majore in infrastructura instantelor, inclusiv in dezvoltarea capacitatilor de informatizare/digitalizare a activitatii acestora.
-Resurse umane:
Asigurarea personalului necesar instantelor si parchetelor si identificarea unor solutii privind echilibrarea schemelor de judecatori, impreuna cu Consiliul Superior al Magistraturii, astfel incat sa se ajunga la un raport rezonabil grefieri/judecator, in acord cu standardele europene;
Standardizarea schemelor de personal, in functie de volumul de activitate al instantei sau parchetului precum si constituirea in cadrul parchetelor a unor compartimente performante de investigatori specializati in domenii de nisa, cum ar fi investigatiile financiare ori in domeniul criminalitatii informatice sau in legatura cu infractiunile de mediu;
Asigurarea suportului pentru combaterea coruptiei, prin accelerarea procesului de ocupare a tuturor pozitiilor vacante de procurori anume desemnati pentru investigarea infractiunilor comise de magistrati de la nivelul PICCJ si a celor de politie judiciara la nivelul Parchetelor de pe langa Curtile de Apel.
Imbunatatirea, in acord cu standardele europene, a reglementarilor privind accesul in corpul expertilor in vederea cresterii gradului de profesionalizare a acestora;
-Rolul avocatilor si al celorlalte profesii juridice la infaptuirea actului de justitie:
Incheierea de parteneriate intre autoritatile statului si profesiile juridice organizate in mod independent va avea un rol important in procesul de cunoastere si respectare a legilor;
Pentru a degreva instantele de judecata, Ministerul Justitiei sustine un dialog cu CSM si cu uniunile profesiilor juridice promovarea si folosirea de catre justitiabili a procedurilor alternative si simplificate de solutionare a litigiilor;
Consolidarea independentei profesiei de avocat, pentru asigurarea efectiva a dreptului la aparare in acord cu art. 24 din Constitutia Romaniei”.coruptia-din-magistratura-prioritate-pentru-noul-guvern-programul-pe-justitie-al-executivului-psd-pnl-udmr-minoritati-infiintarea-de-tribunale-pentru-mediul-de-afaceri-incepand-cu-cele-15-municipii-in-care-functioneaza-curti-de-apel-la-inm-se-vor-asigura