Ministerul Justiției a pus în dezbatere publică un proiect de Ordin prin care intenționează modificarea regulamentului privind recunoaşterea calificării profesionale de consilier juridic a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în vederea admiterii şi practicării acesteia în România. Astfel, sunt propuse îndeplinirea online a procedurii de recunoaștere a calificării profesionale de consilier juridic și reducerea numărului de documente solicitate în acest sens de autoritățile române.
Potrivit referatului de aprobare, proiectul a fost pus în dezbatere publică în contextul necesității simplificării documentației privitoare la recunoașterea calificărilor profesionale, atât în ceea ce privește tipul documentelor, cât și a formei acestora.
Modificările propuse vizează:
- operaționalizarea procedurii de recunoaștere a calificării profesionale de consilier juridic, prin posibilitatea efectivă de îndeplinire a acesteia la distanță, prin mijloace electronice;
- reducerea cerinţelor privind documentele solicitate de autorităţi în procedura de recunoaştere a calificării profesionale, potrivit recomandărilor Comisiei Europene.
Astfel, proiectul prevede că cererile și actele adresate ministrului Justiției pentru recunoaşterea calificării profesionale în vederea admiterii şi exercitării profesiei de consilier juridic în România ”pot fi transmise prin intermediul poştei electronice, serviciilor poştale sau de curierat ori prin intermediul Punctului de contact unic electronic”.
Proiectul prevede că actele care însoțesc cererea sunt:
- act de identitate, certificat de înregistrare, carte de rezidenţă permanentă sau paşaport;
- declarație pe propria răspundere că nu se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute la art. 9 din Legea nr. 514/2003, cu completările ulterioare (nu a fost condamnat definitiv pentru comiterea unei infracțiuni care ar aduce atingere profesiei de consilier juridic, nu a săvârșit abuzuri prin care au fost încălcate drepturi şi libertăți fundamentale ale omului și nu a fost declarat nedemn);
- dovada că solicitantul este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei de consilier juridic. La data prezentării lor, documentele medicale doveditoare nu pot fi mai vechi de 3 luni;
- titlul de calificare a cărui recunoaștere se solicită;
- dovada plăţii taxei judiciare de timbru sau, după caz, a taxei de înscriere la examen.
Propunerile, sugestiile sau opiniile referitoare la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice pot fi transmise în scris la adresa Ministerului Justiției – str. Apolodor, nr. 17, cod 050741, sector 5, București – sau la adresa de e-mail dsc@just.ro.
Termenul pentru formularea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor este de 10 zile calendaristice de la data publicării anunțului, pe 21 octombrie.
DOCUMENT – Proiectul de Ordin al ministrului Justiției pentru modificarea Regulamentului privind recunoaşterea calificării profesionale de consilier juridic a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în vederea admiterii şi practicării acesteia în România, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 1813/2008: