Vineri, 2 august 2024, Ministerul Afacerilor Interne a lansat în dezbatere publică proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul Afacerilor Interne, privind stabilirea modalității de gestionare de către polițiști a cazurilor privind actele de violență.
Proiectul de ordin al viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne privind modalitatea de gestionare de către polițiști a actelor de violență a fost elaborat în temeiul prevederilor art. 11 din Legea nr. 26/2024 privind ordinul de protecție, conform căruia modalitatea de gestionare a cazurilor privind actele de violență de către polițiști este stabilită prin ordin al ministrului afacerilor interne. Prin proiectul sunt prezentate aspecte referitoare la gestionarea cazurilor privind actele de violență de către polițiști, și anume procedura de intervenție a polițiștilor în cazurile privind actele de violență și de cooperare cu celelalte instituții cu atribuții în prevenirea și combaterea actelor de violență, modelul formularului de evaluare a riscului iminent și metodologia de utilizare a acestuia, procedura de emitere și modelul ordinului de protecție provizoriu, procedura de punere în executare a ordinului de protecție
provizoriu, precum și procedura de monitorizare a respectării măsurilor dispuse prin ordinele de protecție provizorii.
În prezent, modalitatea de gestionare a cazurilor de violență, însă numai violența domestică, este reglementată de către Ordinul ministrului afacerilor interne și al ministrului muncii și justiției sociale nr. 146/2578/2018 privind modalitatea de gestionare a cazurilor de violență domestică de către polițiști, cu modificările și completările ulterioare, stabilind, în esență, aceleași aspecte care se doresc a fi reglementate și prin prezentul proiect de ordin.
Ordinul cuprinde o serie de dispoziții ce stabilesc structurile din cadrul Ministerului Afacerilor Interne care sunt competente să realizeze intervenția la evenimente de violență. Întrucât Poliția Română are deja moduri de intervenție bine stabilite, prin proiectul de ordin s-a avut în vedere ca aceste modalități să fie adaptate la particularitățile cazurilor de violență, fără a necesita antrenarea unor resurse suplimentare.
De asemenea, prin demersul legislativ supus atenției se stabilește în sarcina polițiștilor obligația de a efectua o evaluare a riscului generat de violență, în situația în care victima a formulat cererea pentru emiterea ordinului de protecție provizoriu, indiferent de modul în care iau la cunoștință despre eveniment.
Prin propunerea de formular-tip de evaluare a riscului și a metodologiei de utilizare a acestuia sunt stabilite criterii cât mai obiective pentru aprecierea asupra gradului de risc, astfel încât să fie eliminat, pe cât mai mult posibil, subiectivismul inerent unui astfel de demers.
Totodată, sunt stabilite obligațiile polițiștilor pentru a asigura executarea măsurilor de protecție ce pot fi dispuse prin ordinul de protecție provizoriu. În ceea ce privește obligarea agresorului de a purta permanent un sistem electronic de supraveghere, măsură prevăzută la art. 5 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 26/2024, precizăm că aceasta se realizează în condiţii stabilite prin privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuțional penale cu modificările ulterioare. În acest context, prin proiect se clarifică faptul că polițistul nu va putea dispune prin ordinul de protecție provizoriu emis în temeiul Legii nr.26/2024 obligația ca agresorul să poarte un dispozitiv electronic de supraveghere până la modificarea legislației în sensul utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică și pentru supravegherea respectării obligației în discuție.
Nu în ultimul rând, prin proiect s-a urmărit stabilirea în sarcina polițiștilor a obligației de a monitoriza respectarea măsurilor dispuse prin ordinele de protecție provizorii.