Ca urmare a cazurilor de abuz și violență petrecute în școlile din România, miercuri 13 martie elevii din Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România au prezentat Ministrului Educației o serie de propuneri concrete pentru combaterea acestui fenomen. Printre propunerile prezentate de elevi se regăsesc dezvoltarea unei platforme online dedicate raportării abuzurilor în școli, pregătirea profesorilor, campanii de conștientizare, schimbul de bune practici între școli, informare despre abuz la ora de dirigenție, consiliere de grup cu consilierul școli.
Potrivit unui sondaj referitor la siguranța online derulat de World Vision România printre adolescenți în luna februarie a acestui an, dacă ar observa un caz de abuz, cei mai mulți dintre elevi (peste jumătate) ar vorbi cu profesorul-diriginte, o treime ar vorbi cu colegii apropiați sau cu directorul școlii și un sfert ar vorbi cu părinții. Un procent mai mic (puțin peste 20%) ar vorbi cu un consilier școlar. Mai mult de unu din zece elevi nu ar vorbi cu nimeni.
Elevii din Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România au vârste cuprinse între 12 și 19 ani și trăiesc zi de zi realitatea din sistemul de educație, în toate colțurile țării, astfel că au putut veni cu exemple concrete la Minister, precum și o radiografie a problemelor și provocărilor legat de abuzul în școli.
Recomandările Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România cu privire la ceea ce s-ar putea face pentru rezolvarea problemei abuzului, care a devenit din ce în ce mai prezentă în școlile de la noi din tara, dar și la nivel mondial, sunt:
- Dezvoltarea unei platforme online de către Ministerul Educației, unde copiii și părinții pot reclama un caz de abuz în școală. Aceasta platforma ar trebui să fie promovată și afișată în toate școlile din România, în mediul online și mass-media. După ce o reclamație este înregistrată în platformă, trebuie să existe un protocol de intervenție și soluționare a problemei semnalizate, din partea Ministerului Educației, pentru a ajuta victima acelui abuz.
- Profesorii trebuie să fie pregătiți pentru a interveni în cazul unui abuz asupra unui elev, în școli. Conducerea școlii împreună cu Ministerul Educației trebuie să organizeze campanii de conștientizare cu privire la toate formele de abuz (sexual, fizic și verbal) și efectele acestuia – pentru profesori, părinți și elevi. Aceste campanii vor fi desfășurate în instituțiile de învățământ, dar și promovate în media, de către Ministerul Educației.
- Facilitarea colaborării și schimbului de bune practice dintre școli pentru combaterea și prevenirea abuzurilor.
- Desfășurarea orei de consiliere și dezvoltare personală (dirigenția) în școlile din România și pe parcursul liceului și reconfigurarea structurii manualului, care să se axeze pe nevoile actuale, informații despre abuz și despre identificarea acestuia în situații concrete.
- Consiliere de grup cu consilierul școlar (periodic), unde să se discute pe larg diferite probleme cu elevii, mai ales în cazul abuzurilor, de la care elevii să acumuleze mai multe cunoștințe, dar și să ajute la o mai bună înțelegere și comunicare între aceștia.
- Centralizarea tuturor măsurilor de protecție ale elevului într-un document oficial, prezent în instituțiile de învățământ din România, sub o forma prietenoasă și accesibilă pentru fiecare.
“Așa-zisele glume se transformă în cuvinte injurioase, în palme, în pumni, în violență și abuz sexual care lasă răni adânci, atât fizice, dar și psihice pe care victimele vor trebui să le poarte pe umeri pentru tot restul vieții. Nepăsarea ucide educația, fiind o responsabilitate colectivă să asigurăm un viitor unde violența să fie doar o amintire dureroasă a trecutului.”, au declarat reprezentanții Consiliului Consultativ al Copiilor din World Vision România în cadrul unei întâlniri față în față cu ministrul Educației pentru prezentarea propunerilor Consiliului la finalul săptămânii trecute.
În cadrul discuției, Ministrul Educației a făcut referire la momentul oportun în care vin aceste propuneri, care se aliniază cu eforturile Ministerului. În plus, a mentionat că propunerile venite din partea copiilor se vor lua în discuție pentru integrarea lor în procesul de elaborare a măsurilor din Planul național de prevenire și combatere a violenței școlare, Legea 198/2024.
Poziția Ministerului Educației referitoare la propunerilor Consiliului Consultativ al Copiilor “Este crucial să ne unim eforturile pentru a asigura un climat sigur, primitor și de susținere în școli. Apreciez preocuparea Consiliului Consultativ al Copiilor de găsi soluții pentru prevenirea și combaterea violenței. Sper să deveniți un model pentru toți elevii din România! Dragi elevi, dacă sunteți martori sau victime ale violenței, vorbiți cu profesorii, consilierul școlar sau directorul școlii voastre. Suntem aici pentru voi! De asemenea, curaj, stă în puterea voastră să luați atitudine față de colegii voștri agresori și să susțineți victimele.”, a declarat Ligia Deca, Ministrul Educației.
World Vision România derulează un program de granturi pentru ONG-uri locale, active în domeniul protecției copilului (SAVE – School Anti-Violence Ecosystem)
Obiectivul principal al programului este prevenirea și combaterea violenței împotriva copilului din ecosistemul școlar, prin acordarea a 70 de granturi către ONG-uri locale, active în domeniul protecției copilului, pentru implementarea de proiecte cuprinzând: campanii de conștientizare cu elevi și părinți, activități de formare pentru personal din școli, schimb de bune practici, networking și advocacy cu experți din societatea civilă și din sistemele de educație și de protecție a copilului, cu participarea a cel puțin 100.000 de beneficiari.