Comisia Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor au publicat rezultatele unei verificări la nivelul UE a site-urilor web cu privire la recenziile online ale consumatorilor. Potrivit acestora, aproape două treimi dintre magazinele online, site-urile de rezervări, motoarele de căutare și paginile web de servicii de comparare analizate au generat îndoieli cu privire la fiabilitatea recenziilor.
Sub coordonarea Comisiei, autorități din 26 de state membre, inclusiv România, și respectiv din Islanda și din Norvegia au verificat 223 de pagini web importante, pentru a constata dacă există recenzii înșelătoare ale consumatorilor.
Pe 144 dintre totalul de site-uri verificate, autoritățile nu au putut confirma că respectivii comercianți au depus suficiente eforturi pentru a se asigura că recenziile sunt autentice, și anume că au fost postate de consumatori care chiar au utilizat produsul sau serviciul pe care l-au evaluat.
Alte constatări în urma verificării site-urilor web cu privire la recenziile online:
- 104 dintre cele 223 de site-uri examinate nu informează consumatorii cu privire la modul în care se colectează și prelucrează recenziile. Numai 84 de site-uri fac astfel de informații accesibile consumatorilor chiar pe pagina de recenzie, în timp ce restul le menționează cu „caractere mici”, de exemplu în secțiunea de termeni și condiții juridice.
- 118 dintre paginile web nu conțineau informații cu privire la modul în care se previn recenziile false. În aceste cazuri, consumatorii nu au posibilitatea de a verifica dacă recenziile au fost scrise de consumatori care au utilizat efectiv produsul sau serviciul.
- 176 dintre site-uri nu menționează faptul că recenziile stimulate (care sunt recompensate financiar, de exemplu) sunt interzise prin politicile lor interne sau, dacă nu este cazul, nu menționează în ce mod site-urile se asigură că există o indicație că recenziile sunt stimulate.
Autoritățile de protecție a consumatorilor au concluzionat că cel puțin 55 % dintre site-urile web verificate ar putea încălca Directiva privind practicile comerciale neloiale, conform căreia consumatorilor trebuie să li se prezinte informații veridice care să le permită să aleagă în cunoștință de cauză.