Consilierii de probațiune din România prin Sindicatul Național al Consilierilor din Serviciile de Probațiune din România, consilieri afiliați și neafiliați sindicali, protestează marți, 02.04.2024, între orele 11,30 – 13,30 în fața Palatului Victoria din București față de situația creată de angajator, Ministerul Justiției prin Direcția Națională de Probațiune, respectiv neplata integrală a salariilor începând cu luna ianuarie 2024.
Menționăm că și-au anunțat intenția de a participa la protest un număr de aproximativ 300 de persoane, jumătate din totalul consilierilor de probațiune activi din România. De asemenea, alte persoane susțin protestul de la locul de muncă, din localitățile de domiciliu.
Contextul în care a apărut această problemă la nivelul sistemului, care înregistrează deja probleme din punct de vedere al infrastructurii, s-a creat prin faptul că deși au fost corectate salariile în anul 2023 acestea nu au mai fost plătite integral în anul 2024. Astfel, în luna august 2023 prin Ordinul Ministrului Justiţiei nr. 1407/C/03.08.2023 și mai apoi în luna decembrie 2023, prin OUG nr. 115 din 14 decembrie 2023, privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, s-a stabilit un nivel de salarizare superior lunii iulie 2023 pentru personalul de probațiune din România. Aşadar, legiuitorul a avut în vedere şi a reglementat în mod expres situaţia subsemnaţilor, care facem parte din personalul din sistemul de justiţie şi pentru care în cursul anului 2023, au fost stabilite majorări ale salariilor de bază/indemnizațiilor de încadrare prin acte administrative ale ordonatorului de credite, respectiv Ordinul Ministrului Justiţiei nr. 1407/C/03.08.2023.
Cu toate că s-a recunoscut prin Ordinul Ministrului Justiției și mai apoi prin OUG creșterea salarială produsă ca urmare a situației extrem de dificile a consilierilor de probațiune din România, începând cu luna ianuarie 2024, respectiv salariul aferent lunii decembrie 2023, nu s-au plătit salariile stabilite prin ultimele acte normative ci salariile din luna iulie 2023, desi pentru perioada august – noiembrie 2023 ele au fost achitate integral. Motivul invocat de angajator este acela că în bugetul instituției nu există banii necesari pentru plata salariilor integral până la finele anului 2024 și s-a luat decizia de a nu se plăti salariile integral. Suma necesară, până la finale anului, pentru acoperirea integrală a salariilor este de aproximativ 30.000.000 lei (30.000 mii lei).
O soluție pentru rezolvarea acestei situații ar fi alocarea din fondul de rezervă bugetară a sumei de 30.000 mii lei către Ministerul Justiției pentru plata integrală a salariilor personalului de probațiune în anul 2024.
Menționăm că desi are o schema subdimensionată, sistemul de probațiune din România, gestionează anual un număr de 100.000 de persoane în supraveghere, persoane care au primit sancțiuni alternative la detenție, producând astfel economii la bugetul de stat de aproximativ 700.000.000 lei lunar (costul supravegherii pentru 100.000 persoane și obligațiile civile care se recuperează prin intermediul serviciilor de probațiune).
În situația în care problemele actuale nu se vor rezolva prin alocarea sumei de 30.000 mii lei pentru tot anul 2024, sumă infimă în comparație cu cea de 700.000 mii lei lunar, există riscul ca până la finele acestui an personalul de probațiune cu salarii nete cuprinse între 3000 și 5000 lei să părăsească sistemul. Personalul de probațiune este compus din persoane cu studii superioare, specializate în reintegrare socială și schimbare comportamentală, alternativele pe piața muncii pentru acestea fiind salarizate net superior.
Totodată vă aducem la cunoștință că în acest moment nu există posibilitatea de a organiza concurs pentru a înlocui persoanele care părăsesc sistemul întrucât Statutul Personalului de Probațiune din România este blocat în Parlamentul României de aproximativ 1 an, termenul de adoptare fiind expirat de 10 ani, iar în lipsa statutului orice încercare de organizare a concursului este blocată de alte acte normative.
Prin urmare pierderea personalului ar duce clar de la închiderea unor servicii de probațiune, până la dispariția sistemului și implicit înmulțirea populației penitenciare de 6 ori față de numărul actual.
Alocarea sumei de aproximativ 30.000 mii lei din fondul de rezervă bugetară va duce la stoparea acestui fenomen.