Pilotul, Mariu Onița, avea 40 de ani și o experiență de zbor de aproximativ 300 de ore. Specialiștii în aviație spun că astfel de accidente cu planorul sunt rare, se întâmplă când are loc ceva deosebit, dacă aparatul a lovit o pasăre, un alt obiect, are loc o cedare de material. De regulă planoriștii se confundă cu aparatul de zbor, sunt adevărații zburători.AIAS a finalizat activitățile de investigație în cazul accidentului de aviație civilă produs în data de 04.06.2023, pe aerodromul Ineu, județul Bihor, în care a fost implicat planorul Discus b, înmatriculat D-9095.
Raportul cuprinde date, analize, concluzii și recomandări ale Comisiei de Investigație privind siguranța aviației civile numită de Directorul General al AIAS.
Investigația privind siguranța aviației civile a fost efectuată în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviația civilă și de abrogare a Directivei nr. 94/56/CE, ale prevederilor Anexei 13 la Convenția privind Aviația Civilă Internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, precum și cu Ordonanța Guvernului nr. 26/2009, aprobată și completată prin Legea 55/2010, modificată și completată prin OG 17/2018.
Obiectivul investigației privind siguranța aviației civile este prevenirea producerii accidentelor şi incidentelor, prin determinarea faptelor, cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea evenimentelor de aviație civilă și emiterea de recomandări pentru siguranța aviației civile. Investigația privind siguranța aviației civile nu stabilește vinovății, responsabilități sau răspunderi juridice., se arată în raport.
În data de 04.06.2023, în jurul orei 17:34 LT, aeronava Socata MS 894A înmatriculată D-EAHL a decolat de la terenul de zbor Ineu, județul Bihor, în remorcaj cu planorul D-9095. În jurul orei 17:40 LT, acesta s-a desprins din remorcaj și a efectuat un zbor în zona controlată a aeroportului Oradea (LROD).
La ora 19:02 LT pilotul planorului a raportat TWR Oradea intrarea în procedura de aterizare la pista 33 a terenului de zbor Ineu. Planorul se afla în coborâre și a survolat pragul pistei 15 pe direcția 090° la aproximativ 50 m înălțime.
După depășirea axului pistei, în vederea intrării la o înălțime de 150 m în turul de pistă pe latura mare, pilotul a început manevra de trecere de la un zbor în coborâre la zbor în urcare. Pentru ca planorul să ajungă pe panta normală de zbor, pilotul a efectuat manevra inversă, respectiv trecerea de la un zbor în urcare la zbor în coborâre.
În timpul acestor evoluții, planul din dreapta al aripii s-a desprins de fuzelaj, iar planorul a intrat într-o evoluție necontrolată. După aproximativ 2 secunde, a luat contact cu solul, inițial cu planul stânga, apoi cu zona cabinei, care a fost distrusă complet, iar fuzelajul a fost aruncat spre înainte, cu rotire, aproximativ 20 m față de locul de impact.
La ora 19:03 LT, TWR Oradea a fost informat telefonic despre prăbușirea planorului înmatriculat D-9095, informație transmisă mai departe către ISU Bihor care a intervenit la fața locului.
Turnul de control de aerodrom (TWR) Oradea a acționat conform procedurilor în momentul în care a primit informația referitoare la prăbușirea planorului D-9095.
În urma accidentului planorul înmatriculat D-9095 a fost distrus, iar pilotul a decedat.
Întregul raport aici:
https://www.aias.gov.ro/images/publicatii/rapoarte-de-investigatie/20230604_RF-D-9095_RO.pdf
Istoricul planorului Schempp-Hirth tip Discus b, cu numărul de serie 22 nu a putut fi stabilit în întregime, având în vedere lipsa înregistrărilor din documentele aferente planorului. Pe timpul investigației au fost obținute următoarele informații referitoare la istoricul planorului Schempp-Hirth Discus b, cu numărul de serie 22:
- A fost înmatriculat pentru prima dată la data de 09.04.1985, cu nr. HB-1738;
- La data de 04.06.2003, cu înmatricularea HB-1738, planorul s-a prăbușit
în urma unei coliziuni cu un cablu de telecabină; în documentele planorului nu au fost
menționate avariile produse în urma acestui eveniment; - La data de 09.07.2020, cu înmatricularea F-CLUF, planorul a fost implicat
într-un accident investigat de BEA Franța, care a menționat că planorul a fost distrus
(vezi raportul BEA2020-0250); - Planul dreapta a fost montat pe planor în decursul anului 2022;
- În documentele privind întreținerea nu există mențiuni referitoare
la înlocuirea vreunui plan. - . CONCLUZII
- 4.1 Constatări
- Pilotul deținea licență si aptitudine medicală în termen de valabilitate.
- Planorul avea documentele de aeronavigabilitate în termen de valabilitate.
- Istoricul planorului Schempp-Hirth tip Discus b, cu numărul de serie 22
nu a putut fi stabilit în întregime. - Conform datelor obținute în timpul investigației, planorul a fost implicat în alte
două accidente. - Planul dreapta a fost achiziționat în decursul anului 2022 și montat pe planorul
cu seria 22, fără a exista mențiuni în documentele acestuia referitoare la instalare. - S-a constatat ruperea planului dreapta la nivelul nervurii de capăt, care a dus
la separarea de fuzelaj. - Lipirea deficitară a învelișului extradosului și îmbătrânirea firelor de carbon din
tălpile lonjeronului au favorizat ruperea planului dreapta. - Aeronava a fost operată în limitele permise de manualul de zbor.
Accident – PLANOR – D-9095 – Ineu, jud. Bihor – 04.06.2023 – AIAS
4.2 Cauza producerii accidentului
Imposibilitatea de a controla aeronava în zbor, ca urmare a ruperii planului
dreapta.
Factori contributivi: - manevra de trecere într-un timp foarte scurt de la resursa pozitivă la resursa
negativă - adeziunea deficitară la îmbinarea nervurii de capăt cu învelișul planului;
- micșorarea rezistenței tălpilor lonjeronului din cauza separării în timp a firelor
de carbon.