Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Registrul Auto Român (RAR) s-au înțeles, în baza unui protocol, pentru furnizarea datelor despre persoanele fizice și juridice care cumpără mașini din Uniunea Europeană (UE). Transferul de date este impus prin OUG 120/2021, intrată în vigoare din octombrie 2021. În acest fel, Guvernul își propune prevenirea fraudelor cu TVA.
”Începând cu data de 25.07.2022, Registrul Auto Român aplică prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.120/2021, în baza căreia a fost elaborat Protocolul încheiat cu ANAF, pentru autovehiculele utilizate care provin din state membre UE și pentru care se solicită eliberarea Cărții de Identitate a Vehiculului (CIV) în vederea înmatriculării în România. Astfel, RAR eliberează CIV doar achizitorului intracomunitar, adică persoanei fizice sau juridice care a dobândit autovehiculul dintr-o țară membră UE și care este menționată în documentele de achiziție.
Pe lângă certificatul de înmatriculare, achizitorul intracomunitar (sau împuternicitul legal al acestuia) va trebui să prezinte și documentele de achiziție intracomunitară (de exemplu, factură sau contract de vânzare-cumpărare). Reprezentanții RAR se asigură că solicitantul activității este fie achizitorul intracomunitar, fie împuternicitul acestuia”, se arată într-un comunicat al RAR.
În baza aceluiași protocol, RAR transmite către ANAF toate documentele transmise de cumpărătorii de mașini second hand din UE, înainte de eliberarea cărților de identitate. Astfel, ANAF poate bloca timp de cinci zile eliberarea CIV.
”În situația în care, după introducerea datelor, ANAF decide suspendarea eliberării CIV, sistemul informatic semnalizează blocarea, iar emiterea CIV va fi posibilă doar după perioada de suspendare impusă de ANAF. Solicitantul activității va fi informat de reprezentantul RAR că pentru autovehiculul respectiv eliberarea cărţii de identitate a fost suspendată pe o perioadă de maximum cinci zile la solicitarea motivată a ANAF, iar pentru mai multe informații poate fi contactată această autoritate”, mai scriu cei de la RAR.
Măsura a fost introdusă pentru a combate fraudele cu TVA.