Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului, pentru reducerea deficitului bugetar, a fost modificat din nou, arată edupedu.ro. Printre principalele amendamente aduse formei iniţiale se numără şi regionalizarea inspectoratelor şcolare teritoriale. Practic, dacă ar urma să fie adoptată sub formă legislativă, aşa cum arată în prezent această a treia propunere de OUG, acest lucru ar duce la desfiinţarea tuturor inspectoratelor şcolare judeţene şi înglobarea lor în noi structuri, regionale.
Data de la care ar trebui să fie funcţionale noile structuri de conducere a unităţilor de învăţământ teritoriale este 1 ianuarie 2024, după cum se arată în documentul draft publicat de strispesurse.ro. Varianta actualizată a acestui proiect de OUG nu prevede, însă, decât măsura – regionalizarea – care ar urma să fie pusă în practică, însă nu arată clar câte inspectorate şcolare vor fi desfiinţate definitiv şi câte vor mai rămâne în noua structură. Se menţionează, însă, că regionalizarea ar duce la o reducere a numărului de posturi, la nivel naţional, cu 15% şi astfel reducerea cheltuielilor de funcţionare.
Pe înţelesul tuturor, regionalizarea inspectoratelor şcolare, care funcţionează acum, în contextul noii legi a Educaţiei, sub titulatura de „direcţii judeţene de învăţământ preuniversitar”, ar însemna înființarea unor direcții şcolare regionale, care să coordoneze mai multe judeţe. Aceste direcţii vor funcţiona în câteva din marile oraşe din ţară.
Textul celei de a treia variante a proiectului de ordonanță de urgență „privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea/regionalizarea serviciilor publice, disciplină economico-financiară, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative” arată:
„Art. XXIV 2. – (1) Până la data de 1 ianuarie 2024 următoarele categorii de servicii publice se regionalizează:
a) Direcțiile de Sănătate Publică aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Sănătății;
b) Direcțiile Sanitar-Veterinare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Autorității Naționale Sanitar-Veterinare;
c) Direcțiile Județene pentru Agricultură aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
d) Direcțiile Județene Școlare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Educației;
(2) Guvernul României aprobă prin hotărâre organizarea și funcționarea pentru serviciile publice care intră în proces de regionalizare precum și orice alte categorii de măsuri necesare pentru regionalizarea serviciilor publice;
(3) În urma procesului de regionalizare a serviciilor publice menționate la alin.(1) trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:
a) o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere cât și pentru funcțiile de execuție;
b) o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii;”
Acelaşi document mai arată că „începând cu data de 1 ianuarie 2024, serviciile publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale se transferă în autoritatea/coordonarea/subordonarea autorităților publice județene”.