Titlul problemei de drept: Scutirea de la plata taxei judiciare de timbru a cererilor având ca obiect obligarea la achitarea taxei pentru serviciul public de radiodifuziune și a taxei pentru serviciul public de televiziune.
- Materia: civil
- Subcategoria: pretenții
- Obiect ECRIS: pretenții, Curtea de Apel Timișoara.
- Acte normative incidente: art. 30 din O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, art. 1, art. 2, art. 39-41 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune, art. 2 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale
- Cuvinte cheie: taxă de timbru, scutire, taxă pentru serviciul public de radiodifuziune, taxă pentru serviciul public de televiziune, venituri proprii, venituri publice, instituţii publice.
Opinia Institutului Național al Magistraturii:
Potrivit art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, sunt scutite de taxă judiciară de timbru acţiunile şi cererile, inclusiv căile de atac formulate, potrivit legii, (…) de instituţii publice, indiferent de calitatea procesuală a acestora, când au ca obiect venituri publice.
Pentru a beneficia de scutirea reglementată de art.30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013 trebuie îndeplinite cumulativ două condiții:
- cererea să fie formulată de o instituție publică în accepțiunea acestei ordonanțe;
- cererea să aibă ca obiect venituri publice.
Potrivit art. 1 și art. 2 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune, acestea constituie servicii publice autonome de interes național, independente editorial, persoane juridice cu sediul în mun. București și își desfășoară activitatea sub controlul Parlamentului.
Apreciem că societățile menționate se includ în noțiunea de instituții publice în sens larg, noțiune uzitată de art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013. În ceea ce privește cea de-a doua condiție, în conformitate cu art. 30 alin. (2) din O.U.G. nr. 80/2013, în înțelesul acestei ordonanțe de urgență, în categoria veniturilor publice se includ, printre altele, veniturile bugetelor instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul de stat. Art.39 alin.(1) din Legea nr.41/1994 prevede că sursele financiare ale celor două societăți se constituie din alocații de la bugetul de stat, din venituri proprii și din alte surse.
Art. 41 din același act normativ stipulează că, prin legea bugetară anuală, se aprobă fondurile de la bugetul de stat alocate Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune pentru acoperirea unor cheltuielilor de funcționare și dezvoltare.
Prin raportare la art. 40 lit. a) din același act normativ, taxele pentru serviciul public de radiodifuziune, respectiv pentru serviciul public de televiziune, ce constituie sume încasate din realizarea obiectului de activitate, constituie venituri proprii ale Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune.
Dacă obiectul unei cereri este reprezentat de o pretenție bănească ce constituie un venit din bugetul unei instituții publice finanțate, fie și parțial, din bugetul de stat este incident art.30 alin.(1) din O.U.G. nr.80/2013.
Apreciem că și veniturile proprii, în care se includ taxele pentru serviciul public de radiodifuziune și de televiziune, sunt venituri la bugetul Societății Române de Radiodifuziune, respectiv la bugetul Societății Române de Televiziune, instituții publice finanțate din bugetul de stat, motiv pentru care dacă cererea are ca obiect plata acestor taxe, atunci va fi scutită de plata taxei judiciare de timbru, în temeiul art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013.
În concluzie, opinia I.N.M. este aceea că cererile având ca obiect plata taxei pentru serviciul public de radiodifuziune și a taxei pentru serviciul public de televiziune sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru în temeiul art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013.
Opinia participanților la întâlnire:
În unanimitate, participanții și-au însușit soluția expusă în opinia I.N.M.Referitor la sfera acțiunilor formulate de autoritățile/instituțiile publice care sunt scutite de la plata taxei de timbru, au fost evocate considerentele Deciziei Curții Constituționale nr. 277/10.05.20167, conform cărora “(…) existența calității de autoritate/instituție publică nu este suficientă pentru a beneficia de scutirea prevăzută laart. 30din O.U.G.nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, aceasta nefiind aplicabilă decât în cazul special al veniturilor publice, iar nu și în cazul în care instituția formulează cereri ca urmare a pretențiilor ce decurg din contracte civile sau comerciale sau alte raporturi ce excedează domeniul strict delimitat al noțiunii de venituri publice.
Așa fiind, nu toate pretențiile pecuniare formulate de instituțiile prevăzute în art. 30alin. (1) din actul normativ menționat sunt scutite de taxa judiciară de timbru” (paragraful nr. 23)
Această temă de drept a fost discutată la întâlnirea reprezentanţilor Consiliului Superior al Magistraturii cu preşedinţii secţiilor civile ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi ale curţilor de apel, care a avut loc la sediul Curții de Apel Oradea, în perioada 6-7 iunie 2019.