Marți, 5 martie 2024, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a lansat în dezbatere publică proiectul de ordin pentru modificarea și completarea Regulamentului privind procedura de plată destinată cofinanțării lucrărilor de înregistrare sistematică demarate de unitățile administrativ – teritoriale, aprobat prin Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 1065/2018, cu modificările și completările ulterioare.
În aplicarea prevederilor art. 9 alin. (29) – (34) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a fost elaborat Regulamentul privind procedura de plată destinată cofinanțării lucrărilor de înregistrare sistematică demarate de unitățile administrativ – teritoriale, aprobat prin Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru și Publicitate nr. 1065/25.09.2018, cu modificările și completările ulterioare.
Având în vedere faptul că, prin Legea nr. 15/2024, prevederile alin. (14) și (15) din cuprinsul art. 13 al Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 au fost modificate după cum urmează:
„(14) În cazul în care, cu prilejul efectuării măsurătorilor cadastrale cu privire la imobile situate în extravilan, care au făcut obiectul legilor fondului funciar, se constată că suprafaţa din măsurători este mai mare decât suprafaţa din actele de proprietate, rezerva rămâne la dispoziţia comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, caz în care, în cartea funciară se notează în partea a II-a menţiunea proprietar neidentificat, rezerva comisiei locale de fond funciar, fără a fi intabulat dreptul de proprietate, preţul pe unitate de măsură, respectiv hectar sau imobil, urmând a se achita în cuantum de 50%.(15) În cazul imobilelor ai căror proprietari, posesori sau alţi detentori precari, astfel cum sunt definiţi la art. 918 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot fi identificaţi cu ocazia efectuării din oficiu a lucrărilor de înregistrare sistematică, precum şi în lipsa documentelor prevăzute la alin. (1) cu privire la calitatea de posesor, în cartea funciară se notează în partea a II-a menţiunea proprietar neidentificat, fără a fi intabulat dreptul de proprietate. În acest caz, persoanele interesate vor putea solicita ulterior intabularea dreptului de proprietate al unităţii administrativ-teritoriale sau înscrierea adevăratului proprietar, în baza înscrisurilor justificative, fie notarea posesiei, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) în cazul intabulării dreptului de proprietate al unităţii administrativ-teritoriale se va prezenta hotărârea de consiliu local prin care se atestă apartenenţa imobilului la domeniul public sau privat al unităţii administrativ-teritoriale;
b) în cazul înscrierii adevăratului proprietar se vor prezenta certificatul care să ateste identificarea imobilului în planul cadastral, în scopul de a certifica faptul că imobilul din actul de proprietate corespunde cu cel din plan şi faptul că imobilul este înregistrat în evidenţele fiscale sau, după caz, în registrul agricol, eliberat de primarul unităţii administrativ-teritoriale unde este amplasat acest imobil, precum şi actul care atestă dreptul de proprietate;
c) în cazul solicitării notării posesiei asupra imobilului se va prezenta certificatul care atestă identificarea imobilului în planul cadastral, prevăzut la lit. b), şi înscrisurile prevăzute la art. 41 alin. (81) lit. b) şi d) -f)”,
se impune adaptarea prevederilor Regulamentului pentru asigurarea unei decontări unitare a lucrărilor de înregistrare sistematică în cazul imobilelor cu proprietari neidentificaţi, precum și a imobilelor cu proprietari neidentificaţi reprezentând rezerva comisiei locale de fond funciar.
Astfel, la articolului 13 din Regulament, din cuprinsul alineatului (5) se elimină sintagma „subiect al înscrierii provizorii a UAT-ului”, introducându-se totodată un alineat nou, alineatul (52), cu următorul cuprins:
„Prin excepție de la prevederile alin. (5), în cazul imobilelor cu proprietari neidentificaţi reprezentând rezerva comisiei locale de fond funciar, înscrisă potrivit prevederilor art. 13 alin. (14) din Lege, se va deconta 50% din preţul contractat pentru un imobil”.
Prevederile Anexei nr. 3 la Regulament sunt revizuite în concordanță cu modificările mai sus menționate. Ținând seama de necesitatea creării unei reglementări unitare în ceea ce privește procesul de decontare a lucrărilor de înregistrare sistematică a imobilelor, a fost inclusă în cuprinsul Anexei nr. 3 la Regulament și precizarea aplicării vizei «Certific realitatea, regularitatea şi legalitatea operaţiunilor» şi a vizei «Bun de plată» pe factură, precum și emiterea facturii prin platforma RO-Factura, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
De asemenea au fost revizuite prevederile aplicabile procedurii de plată în sensul eliminării comunicării către OCPI a aprobării alocării de fonduri pentru cofinanțare, realizată de către Direcția de Înregistrare Sistematică, pentru urgentarea realizării transferului de fonduri către UAT având în vedere faptul că oficiile teritoriale sunt înștiințate de îndată de modificările bugetare de către Direcția Economică, care înaintează Consiliului de Administrație al ANCPI propunerile de alocare de fonduri.
Propunerile de modificare vizează și completarea art. 5 al Capitolului II – Etape preliminare, prin menționarea numărului estimat de imobile și a suprafeței aferente acestora în cuprinsul înștiințării transmise de UAT la ANCPI privind intenția de a demara lucrări de înregistrare sistematică, în scopul întocmirii bugetului alocat pentru cofinanțare, precum și monitorizării contractelor de servicii și completării informațiilor necesare raportărilor realizate de ANCPI.