Ministerul Sănătății a lansat în dezbatere publică proiectul de Ordonanţă a Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă.
Ministerul vine cu următoarele propuneri:
- -corelarea prevederilor art. 2 alin.(2) și ale art. 7 alin.(1) din Legea 263/2004, cu modificările și completările ulterioare, cu prevederile art. 64 lit.e) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
- -excluderea autospecialei din dotarea centrului de permanență;
- –includerea ca atribuție a direcției de sănătate publică județeană sau a municipiului București obligația de a -emite autorizație sanitară de funcționare în baza referatului de evaluare.
- –înființarea centrelelor de permanență în zone rurale și în urbanul mic cu min. 5 posturi de medic;
-prin excepție de la prevederile art. 11 care reglementează programul de funcționare a centrelor de permanență, programul de funcționare al centrelor de permanență din zonele din Munţii Apuseni şi din Rezervaţia Biosferei Delta Dunării se stabilește, la propunerea medicului coordonator al centrului de permanență, prin decizie a direcției de sănătate publică județeană, cu aprobarea Ministerului Sănătății.
În prezent, prin prevederile actuale ale Legii 263 /2004, cu modificările și completările ulterioare se dispune faptul că pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare cabinetele de medicină de familie pot angaja medici de medicină generală. Continuitatea asistenţei medicale primare este asigurată prin centrele de permanenţă de medici de familie, medici de medicină generală şi asistenţi medicali care îşi exercită profesia în condiţiile legii. Având în vedere prevederile art. 64 lit. d), din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, medicul de medicină generală este reprezentat de absolventul facultăţii de medicină sau pediatrie din România, promoţie anterioară anului 2005, care nu a dobândit calificarea de medic specialist, dar a întrunit condiţiile de exercitare a profesiei în baza prevederilor anterioare prezentei legi. De aceste prevederi beneficiază şi titularii diplomei de medic, obţinută anterior anului 2005 în străinătate şi echivalată în România, care nu au dobândit calificarea de medic specialist, dar au întrunit condiţiile de exercitare a profesiei. Ținând cont că, potrivit aceluiași articol, la lit.e) medicul de familie este definit ca medicul specialist de medicină de familie şi, prin asimilare, medicul de medicină generală, apreciem necesară corelarea prevederilor art. 2 alin.(2) și ale art. 7 alin.(1) din Legea 263/2004, cu modificările și completările ulterioare, cu prevederile art. 64 lit.e) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
O altă situație prevăzută în Legea nr. 263/2004 este cea menționată la art. 2 alin.(3) prin care se dispune faptul că Centrele de permanenţă fixe sunt unităţi sanitare cu sediu stabil, fără personalitate juridică, care pot avea în dotare autospeciale pentru efectuarea consultaţiilor la domiciliul pacienţilor. Activitatea în cadrul centrelor de permanenţă fixe se desfăşoară în regim de gardă, la sediul acestora, precum şi în zona arondată centrului, în cazul în care centrul dispune de autospecială pentru efectuarea consultaţiilor la domiciliul pacienţilor. În fapt medicul de familie nu poate să părăsi sediul centrului de permanență pe perioada programului de gardă pentru a putea acorda asistență de urgență, în limita competențelor, oricărei situații neprevăzute care poate apela la serviciile centrului de permanență in programul de gardă.
Totodată facem precizarea că la această data, la nivel de țară, sunt funcționale 365 centre de permanență și niciun centru de permanență nu a fost dotat de către autoritatea locală cu ambulanță.Față de cele ilustrate anterior considerăm necesară eliminarea autospecialei din dotarea centrului de permanență.Este cunoscut deficitul de medici de familie din rețeaua de asistență medicala primară, în mod deosebit în mediul rural. Conform situației existente la nivelul Direcției generale asistență medicala din cadrul Ministerului Sănătății, un număr de 179 de UAT-uri din țară (toate din mediul rural) nu au medic de familie. Stiut fiind faptul că îmbunătățirea accesibilității medicinei de familie în zonele rurale, izolate necesită stimularea implicării autorităților locale în zonele slab deservite, introducerea și monitorizarea stimulentelor financiare și non-financiare pentru stabilirea practicii în mediul rural, promovarea studiilor în medicina de familie pentru studenții din mediul rural(burse), organizarea de stagii de practică în mediul rural pentru studenții și medicii rezidenți în medicina de familie, precum și organizarea medicinei de familie în regim de 24 x 7 (centre de permanență, serviciu de gardă prin rotație), considerăm că este necesar ca în mediul rural, precum și în zona urbană cu o populație sub 25.000 locuitori, unde există un deficit de medici de familie, să se poată realiza echipe de gardă cu 5 posturi de medic medic. În același context, al deficitului de medici, precum și în considerarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei “Delta Dunării”, republicată, cu modificările și completările ulterioare și ținând cont de dificultatea realizării continuității asistenței medicale în aceste zone, opinăm că programul de funcționare al centrelor de permanență organizate în aceste zone, se poate stabili prin decizie a direcției de sănătate publică județeană, cu aprobarea Ministerului Sănătății, la propunerea medicului coordonator al centrului de permanență, ca excepție de la prevederile art. 11 care reglementează programul de funcționare al centrelor de permanență.