Într-o perioadă în care oamenii de afaceri se chinuie să-și țină business-urile în viață și în care economia suferă din cauza pandemiei, avem nevoie de povești de succes, de exemplele unor antreprenori care reușesc să depășească piedică după piedică și chiar să își crească cifra de afaceri. Care să dezvoltă și pe care nici dificultățile sociale și economice și nici măcar granițele nu îi opresc din drum. Un astfel de caz este al unei afaceri din domeniul patiseriei care a pornit de la pâinea de casă, coaptă într-un cuptor de cărămidă dintr-un sat bihorean, acum patru decenii, a crescut în anii `90 în Oradea și s-a extins în ultimii ani în Europa, trecând chiar oceanul, în America. Vă invităm că aflați povestea antreprenorilor bihoreni care au creat brandul Bunexim.
Anii `80 abia începuseră, când în comuna Bratca, din județul Bihor, un localnic, Ioan Țepele, deschidea o brutărie în care și-a propus să producă pâine de casă. O pâine coaptă în cuptor de cărămidă, ca pe vremea strămoșilor, plină de gust și savoare. Oamenii din zonă au apreciat preparatele brutăriei din Bratca, complet diferite de ce găseau în magazinele de stat, iar asta l-a făcut pe Ioan Țepele să mai deschidă, câțiva ani mai târziu, o brutărie la Borod.
După Revoluția din 1989, fiica întreprinzătorului, Irina, împreună cu soțul său, au preluat ideea de succes a tatălului și au deschis la Oradea una dintre primele brutării private din oraș. Așa se face că în 1994 apărea în reședința Bihorului brutăria Bunexim, unde era păstrată tradiția pâinii de casă coaptă în cuptor de cărămidă.
De-a lungul anilor, firma înființată de cei doi soți s-a dezvoltat, adăugând produselor oferite și preparate de patiserie și cofetărie. Extinderea în afara țării a venit natural, în 2009, pe fondul cererii tot mai mari de produse tradiționale din partea magazinelor românești din străinătate.
“Am exportat pentru prima dată produse ale noastre acum 12 ani, în Italia, magazinelor românești din peninsulă. Pe urmă au început să ne comande produse din mai toate țările europene“, spune Valentin Popa, unul dintre asociații firmei, alături de Ioana Popa și Irina Gavrilaș.
Pâinea de Bihor și cornulețe cu magiun, la export
Produse la Oradea, pâinea cu maia naturală și cornulețele cu magiun de prune au ajuns astfel pe mesele românilor din Diaspora. Brutăriile Bunexim primesc acum comenzi din mai multe țări europene, printre care Spania, Franța, Austria, Germania ori Marea Britanie. Anul acesta, compania a bifat încă o premieră.
“De anul acesta, exportăm și în Canada. Exportăm pentru magazinele mixte care vând acolo produse din Europa Centrală și de Est. Clienților noștri le plac produsele noastre de cofetărie, prăjiturile, cornulețele ca la bunica acasă, și pâinea de casă”, este mândru Valentin Popa.
Totuși, principalele piețe externe pentru compania orădeană sunt Germania și Franța, unde produsele orădenilor sunt comandate de proprietarii unor magazine românești sau de antreprenori localnici, care includ în oferta lor produse din Europa de Est.
“Avem o producție de aproximativ 15 tone de produse pe lună, aici întrând brutărie, cofetărie și patiserie, din care peste 60% din acestea sunt trimise la export”, explică Valentin Popa. ”Producția crește în preajma sărbătorilor, până la circa 25 de tone pe produse, din care aproape 70% ajung pe mesele românilor din străinătate.”
Exporturile au fost cele care au ajutat Bunexim să treacă cu bine peste perioada pandemiei. Dacă pe plan local vânzările au scăzut, din cauza restricțiilor, per plan total, afacerea a crescut anul trecut cu circa 35%, datorită produselor trimise în afara țării. Astfel, cifra de afaceri a anului 2020 a ajuns la 15 milioane de euro și se preconizează că va fi depășită în acest an.
Ca să facă față cererii în continuă creștere, proprietarii afacerii au investit constant în tehnologizare şi în cursuri de specializare pentru întreg personalul. După 27 de ani, Bunexim numără 120 de angajați, maeştri cofetari, patiseri şi brutari, 7 magazine proprii.
Felicitări! Doar prin multa implicare ,seriozitate devii cel mai bun!