Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție au început cercetarea penală împotriva șefei Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate, Cornelia Nagy. În același dosar sunt cercetați și consilierul de achiziții publice din cadrul aceleiați instituții publice, Hohan Mădălina Ioana, și administratorii unei societăți.
Cele două femei sunt acuzate de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut, pentru sine sau pentru altul, foloase necuvenite. Administratorii societății comerciale sunt acuzați de trafic de influență, spălarea banilor, infracțiuni de fals și înșelăciune.
Comunicatul DNA
”În prezenta cauză penală se desfășoară cercetări cu privire la modalitatea presupus nelegală în care, în cursul anului 2020, la începutul pandemiei de Covid 19, a fost încheiat un contract cadru de achiziții publice de măști de protecție, în valoare de peste 50 de milioane lei.
În acest context, NAGY CORNELIA, în calitate de președinte al Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC) și HOHAN (fostă DEACONESCU) MĂDĂLINA IOANA, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, prin încălcarea legislației, ar fi semnat în cursul lunii martie 2020, un Acord cadru între instituția pe care o reprezentau și firma SC ROMWINE & COFFE SRL, prin care era vizată achiziția a 1.750.000 măști de protecție.
În demersurile lor, cele două reprezentante ale ONAC ar fi fost determinate cei doi oameni de afaceri care controlau firma SC ROMWINE & COFFE SRL și de administratorul acesteia, care, împreună, s-ar fi înțeles să interpună firma în procedura de atribuire a contractului finanțat din bani publici, deși cunoșteau că respectiva firmă nu are capacitatea tehnică și financiară să onoreze acordul cadru.
Cum SC ROMWINE & COFFE SRL nu avea capacitatea să respecte clauzele contractuale (livrarea la timp a măștilor), ar fi fost falsificate mai multe documente care i-ar fi permis acesteia să evite plata către statul român a unor penalități în valoare de 12.786.706 lei.
Pentru a se asigura de obținerea/derularea în bune condiții a contractelor de achiziții publice cu materiale sanitare, unul dintre suspecți ar fi achitat unei alte persoane, suspect în cauză, sub forma unui contract de reprezentare consultanță și prestări servicii – intermediere, suma de 568.820 lei.
Prin activitățile descrise mai sus ar fi fost vătămate interesele societăților participante în cadrul procedurii și ale instituțiilor publice implicate în acțiunile de prevenire și răspuns împotriva infecției cu virusul SARS – Cov 2 cărora le erau destinate materialele de protecție. Concomitent s-ar fi obținut un folos necuvenit în sumă totală de 22.906.031 lei pentru societățile controlate de suspecți (atât pentru cea care a încheiat contractele de mai sus cât și pentru firmele interpuse).”