Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă din cadrul Înaltei Curți de Casație și Justiție a fost sesizat în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile referitoare la o situație care vizează facturile emise de operatorii serviciilor de apă şi canalizare, care sunt titluri executorii. Concret, Tribunalul Constanța solicită un răspuns la întrebarea dacă aceste facturi trebuie înscrise în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, ca o condiție pentru declanșarea executării silite.
Conținutul sesizării formulate de Tribunalul Constanța și înregistrate la ÎCCJ pe 17 septembrie:
”Facturilor emise de operatorii serviciilor de apă şi canalizare care sunt titluri executorii, conform art. 31 alin. (17) din Legea nr. 241/2006, le sunt aplicabile dispoziţiile art. 4 din Legea nr. 297/2018 privind publicitatea mobiliară, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 196/2020, care instituie o condiţie suplimentară pentru declanşarea executării silite, aceea a înscrierii titlului executoriu în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară?”
Textele de lege invocate în sesizarea prealabilă:
– art. 31 alin. (17) din Legea nr. 241/2006: Factura individuală pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare constituie titlu executoriu.
– art. 4 din Legea nr. 297/2018:
(1) Înregistrarea operațiunilor privind ipotecile mobiliare, a operațiunilor asimilate acestora, a înscrisurilor sub semnătură privată care sunt titluri executorii în condițiile legii, a altor drepturi prevăzute de lege, precum și publicitatea actelor și operațiunilor juridice prevăzute de lege se efectuează în Registru, care constituie un sistem de evidență a priorității ipotecilor mobiliare și de publicitate, structurat pe persoane și bunuri.
(2) Ipotecile mobiliare, gajul, precum și orice alte operațiuni asimilate acestora, pentru care legea prevede înscrierea în Registrul Național de Publicitate Mobiliară, precum și privilegiile, în condițiile legii, în vederea efectuării publicității se înscriu în Registru prin completarea, în mod corespunzător, a formularelor de aviz de înscriere.
(3) Înscrisurile sub semnătură privată care, potrivit legii, sunt valabil încheiate și au caracter de titlu executoriu, pot fi puse în executare numai sub condiția înscrierii în Registru.
(4) Controlul asupra contului satisface cerința publicității ipotecii mobiliare numai prin înscrierea ipotecii mobiliare în Registru.
(5) În cazul ipotecilor mobiliare pentru care publicitatea se realizează prin control în condițiile art. 2.410 alin. (2) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, prioritatea menționată la art. 2.426 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, este conferită numai acelei ipoteci mobiliare care a îndeplinit și formalitățile de publicitate la Registru.
(6) Înregistrarea în Registru a avizelor de înscriere se efectuează de operatori și de agenții acestora, precum și de Corpul Operatorilor, în condițiile prevăzute în prezenta lege.
(7) Accesarea Registrului este permisă numai prin intermediul aplicațiilor software puse la dispoziție de Corpul Operatorilor și avizate de Autoritatea de Supraveghere.
Cerere de executare silită, respinsă în primă instanță
Dosarul în cadrul căruia a fost formulată sesizarea prealabilă a fost înregistrat pe rolul Judecătoriei Constanța în luna aprilie a acestui an. Petentul executor judecătoresc a solicitat încuviințarea executării silite a titlurilor executorii reprezentate de mai multe facturi fiscale emise de o companie de apă și canalizare.
Prin cererea de executare silită a creditorului s-a solicitat încuviințarea executării silite și cu privire la penalitățile de întârziere, în conformitate cu dispozițiile art. 628 alin. 3 Cod de procedură civilă. În drept, cererea a fost întemeiată pe dispozițiile art. 666 Cod de procedură civilă.
În luna mai 2021, Judecătoria Constanța a respins cererea formulată de executorul judecătoresc, ca neîntemeiată. În acest sens, instanța a constatat că petentul nu a depus dovada înscrierii titlurilor executorii în Registrul Național de Publicitate Mobiliară (RNPM), așa cum reclamă dispozițiile Legii 196/2020.
Încheierea a fost atacată cu apel, motivându-se că factura emisă de operatorii serviciilor de apă și canalizare nu constituie înscris sub semnătură privată, sens în care Legea 196/2020 nu este aplicabilă apelantei. Ca atare, executorii investiți cu o cerere de executare de către operatorii furnizori de servicii publice de apă și de canalizare nu pot condiționa înregistrarea dosarului de înscrierea prealabilă a facturii de apă și canalizare în RNPM.
Tribunalul Constanța a dispus sesizarea ÎCCJ și a dispus suspendarea judecății cauzei până la pronunțarea hotărârii prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept.
DOCUMENT – Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile: