Curtea de Apel Craiova a cerut instanței supreme, printr-o sesizare prealabilă, să dezlege o chestiune de drept referitoare la reprezentarea Consiliului Local în consiliul de administrație al unei unități de învățământ preuniversitar. Concret, judecătorii doljeni solicită un răspuns la întrebarea dacă într-o astfel de situație legislativul local poate fi reprezentat exclusiv de către un consilier local sau poate fi mandate și o altă persoană fizică.
Sesizarea prealabilă a fost înregistrată la Înalta Curte de Casație în cursul zilei de joi și a fost formulată într-un process care are ca obiect anularea unui act emis de autoritățile publice locale.
Conținutul sesizării:
”Dacă în interpretarea dispoziţiilor art. 96 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, reprezentarea Consiliului Local în Consiliul de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică se realizează exclusiv printr-un consilier local sau poate fi mandatată şi o altă persoană fizică.”
Dispozițiile invocate – art. 96 alin. (2) din Legea nr. 1/2011:
În unităţile de învăţământ de stat consiliul de administraţie este organ de conducere şi este constituit din 7, 9 sau 13 membri, astfel:
a) în cazul unităţilor de învăţământ de nivel gimnazial cu un singur rând de clase, consiliul de administraţie este format din 7 membri, cu următoarea componenţă: 3 cadre didactice, inclusiv directorul; 2 reprezentanţi ai părinţilor; primarul sau un reprezentant al primarului; un reprezentant al consiliului local. Directorul este membru de drept al consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă. Prevederile prezentului articol se aplică în mod corespunzător şi pentru învăţământul preşcolar şi primar;
a1) în unităţile de învăţământ care şcolarizează în învăţământul profesional şi tehnic, în cazul consiliului de administraţie format din 7 membri, dintre aceştia 3 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local, un reprezentant al părinţilor şi un reprezentant al operatorilor economici parteneri. În cazul în care sunt mai mulţi operatori economici parteneri, aceştia vor desemna reprezentantul în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentantul operatorilor economici. Directorul unităţii de învăţământ este membru de drept al consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă;
b) în cazul în care consiliul de administraţie este format din 9 membri, dintre aceştia 4 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanţi ai consiliului local şi 2 reprezentanţi ai părinţilor. Directorul este membru de drept al consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă;
b1) în unităţile de învăţământ care şcolarizează în învăţământul profesional şi tehnic, în cazul consiliului de administraţie format din 9 membri, dintre aceştia 4 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local, un reprezentant al părinţilor şi 2 reprezentanţi ai operatorilor economici parteneri. În cazul în care sunt mai mulţi operatori economici parteneri, aceştia vor desemna reprezentanţii în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentanţii pe locurile alocate operatorilor economici. Directorul unităţii de învăţământ este membru de drept al consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă;
c) în cazul în care consiliul de administraţie este format din 13 membri, dintre aceştia 6 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, 3 reprezentanţi ai consiliului local şi 3 reprezentanţi ai părinţilor. Directorul este membru de drept al consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă.
c1) în unităţile de învăţământ care şcolarizează în învăţământul profesional şi tehnic, în cazul consiliului de administraţie format din 13 membri, dintre aceştia 6 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului,2 reprezentanţi ai consiliului local, un reprezentant al părinţilor şi 3 reprezentanţi ai operatorilor economici parteneri. În cazul în care sunt mai mulţi operatori economici, aceştia vor desemna reprezentanţii în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentanţii pe locurile alocate operatorilor economici. Directorul unităţii de învăţământ este membru de drept al consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă;
d) în consiliile de administraţie ale unităţilor şcolare, din cota rezervată părinţilor un loc este repartizat, cu drept de vot, unui reprezentant al elevilor, care a împlinit 18 ani.
Dosarul în care a fost formulată sesizarea prealabilă se referă la solicitarea Prefecturii Olt de anulare a hotărârii prin care un consiliu local a decis ca reprezentantul său în consiliul de administrație al unui liceu teoretic să fie înlocuit cu o altă persoană, reprezentant al unui partid politic, dar fără a avea calitatea de ales local. Prefectura a cerut administrației locale revocarea acestei hotărâri, dar secretarul general al municipiului și primarul au refuzat revocarea actului administrativ, însă fără să îi anunțe pe consilierii locali de solicitarea Prefecturii.
În primă instanță, Tribunalul Olt a admis solicitarea Prefecturii și a dispus anularea hotărârii prin care un consilier local a fost înlocuit, în consiliul de administrație al unui liceu, cu o persoană fără această calitate.
Împotriva acestei sentințe a fost declarat recurs, care se judecă la Curtea de Apel Craiova.
DOCUMENT – Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile: