Ministerul Justiției a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru stabilirea specificaţiilor tehnice privind prelevarea şi stocarea electronică a datelor biometrice colectate potrivit dispoziţiilor Legii cetățeniei române nr. 21/1991, a măsurilor necesare pentru asigurarea securităţii şi confidenţialităţii acestora, a procedurii de prelevare a impresiunilor digitale, a cerinţelor privind calitatea şi standardele tehnice pentru amprente şi imaginea facială, a formei și conținutului, specificaţiilor tehnice şi elementelor de siguranţă ale cardului de cetăţenie română, a procedurii de eliberare a cardului de cetăţenie română, precum şi declararea pierderii, furtului și deteriorării acestuia.
Prezentul act normativ are ca obiect:
– stabilirea specificațiilor tehnice privind prelevarea și stocarea electronică a datelor biometrice colectate potrivit dispoziţiilor Legii cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi măsurile necesare pentru asigurarea securității și confidențialității datelor biometrice prelevate, inclusiv pentru prevenirea accesului neautorizat;
– reglementarea procedurii de prelevare a impresiunilor digitale și cerințele privind calitatea și standardele tehnice pentru amprente și imaginea facială;
– stabilirea formei și conținutului, a specificațiilor tehnice și a elementelor de siguranță ale cardului de cetățenie română;- stabilirea procedurii de eliberare a cardului de cetățenie română, inclusiv în caz de pierdere, furtul sau deteriorare a acestuia;
– reglementarea modului de gestionare a datelor din aplicația informatică utilizată pentru colectarea datelor biometrice și datelor personale ale solicitanților în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române, în vederea cooperării dintre Ministerul Afacerilor Interne și Autoritatea Națională pentru Cetățenie.
– Potrivit proiectului de hotărâre şi în acord cu dispoziţiile legale de nivel primar, până la operaționalizarea de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie a propriilor soluțiilor informatice prevăzute de lege, pentru introducerea, stocarea şi gestionarea datelor biometrice colectate în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române se va utiliza o platformă informatică dezvoltată și administrată din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației, parte integrantă a Platformei HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, care va asigura preluarea și stocarea datelor prevăzute de lege.
Astfel, autoritățile competente să preia cererile de acordare sau redobândire a cetățeniei române vor transmite datele personale, impresiunile digitale şi imaginea facială colectate în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române în platforma informatică dezvoltată și administrată din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației.
Aplicaţia informatică menționată va asigura gestionarea eliberării cardului de cetățenie română, ca document ce face dovada cetățeniei române a persoanelor care au obținut cetățenia română prin acordare la cerere.
Specificațiile tehnice privind prelevarea şi stocarea electronică a datelor biometrice, precum şi măsurile necesare pentru asigurarea securității şi confidențialității acestora în cadrul platformei informatice administrată din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția generală pentru comunicații şi tehnologia informației, sunt prevăzute într-o anexă a proiectului de hotărâre.Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației, în calitate de administrator al platformei informatice, realizeazăactivități detaliate prin actul normativ, ce asigură respectarea la un nivel ridicat a cerințelor de securitate informațională a datelor biometrice şi a celor cu caracter personal colectate în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române.
– Forma și conținutul, precum şi specificațiile tehnice și elementele de siguranță ale cardului de cetățenie română sunt reglementate într-o anexă distinctă a actului normativ.
Potrivit anexei, forma şi mărimea cardului de cetăţenie sunt în conformitate cu caracteristicile pentru carduri tip ID-1 (document ICAO 9303, partea a treia).
Anexa detaliază rubricile ce apar pe cele două feţe ale cardului de cetăţenie, elementele de securitate, precum şi elementele descriptive ale cardului de cetăţenie.
– În ceea ce priveşte procedura de eliberare a cardului de cetățenie română, prezentul proiect prevede că acesta se ridică de la instituția unde titularul a depus jurământul de credință ori, în cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetățenia română la cererea părinților sau, după caz, a părintelui cetățean român (această situaţie are în vedere transferul de cetăţenie, care se aplică atunci când persoana vizată este copilul, natural ori adoptat, al persoanei în cauză care a obținut deja cetățenia română), de la instituţia care a eliberat certificatul provizoriu de cetățenie.
Spre a veni în sprijinul celor care au obţinut cetățenia română, proiectul instituie şi o soluţie alternativă, potrivit căreia, la cererea titularului, a părintelui sau, după caz, a reprezentantului sau ocrotitorului legal al persoanei cu privire la care, prin hotărâre judecătorească, a fost instituită măsura de ocrotire a consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau lipsirea de capacitatea de exercițiu, în situații justificate cu documente, cardul de cetățenie poate fi ridicat şi de la o altă misiune diplomatică/oficiu consular al României ori de la Autoritatea Națională pentru Cetățenie; în acest caz, cererea se formulează cu ocazia depunerii jurământului de credinţă sau, în cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetățenia română la cererea părinților sau, după caz, a părintelui cetățean român, cu ocazia eliberării certificatului provizoriu de cetăţenie.Tot astfel, în străinătate, cardul de cetățenie română poate fi expediat, prin servicii de curierat, la domiciliul sau la reşedinţa titularului, cu suportarea de către acesta a contravalorii serviciului prestat.
– Proiectul prevede lista documentelor necesare pentru ridicarea cardului de cetățenie, în funcție şi de calitatea persoanei solicitante, respectiv titular, părinte, reprezentant legal, mandatar împuternicit prin procură specială şi autentică.- Proiectul normează declararea pierderii, furtului sau deteriorării cardului de cetățenie română, precum şi metodologia de eliberare a unui nou card de cetățenie română (card duplicat), sub aspectul documentelor necesare, a autorităţii competente să primească solicitarea şi a procedurii de soluţionare a cererii.
În prezent prin dispoziţiile O.u.G. nr. 100/2024 privind modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative s-a prevăzut introducerea biometriei în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române, cât și măsuri care să asigure securizarea întregului proces de dobândire a cetățeniei, prin dezvoltarea de proceduri verificabile care au la bază sisteme informatice sigure.Măsurile de introducere a biometriei privesc şi înlocuirea certificatului de cetățenie format hârtie cu un card electronic de cetățenie română, eliberat celui căruia i s-a acordat sau care a redobândit cetățenia română.
Potrivit dispoziţiilor Legii nr. 21/1991, astfel cum au fost modificate şi completate prin O.u.G. nr. 100/2024, cardul de cetățenie română include un suport de stocare de înaltă securitate în care sunt memorate datele biometrice și date personale ale titularului.
Potrivit legii, datele biometrice prelevate solicitanților de cetățenie sunt impresiunile digitale şi fotografia în format biometric.