Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a aplicat amenzi contravenţionale în sumă de 2,6 milioane lei, în urma celor 416 acţiuni de control derulate la centrele de îngrijire a vârstnicilor din întreaga ţară.
Conform unui comunicat al autorităţii, ANPC a desfăşurat în ultimele săptămâni o amplă campanie de verificare a modului în care este respectată legislaţia în domeniu la centrele de îngrijire a vârstnicilor, sub coordonarea vicepreşedintelui ANPC, Sebastian Hotca.
Echipele de comisari ANPC au aplicat 322 amenzi contravenţionale, în valoare de peste 2,6 milioane lei, şi 287 avertismente şi au decis oprirea definitivă de la utilizare a produselor neconforme, în valoare de circa 64.000 lei, şi oprirea temporară a prestării serviciilor în 53 de unităţi, din judeţele Alba, Arad, Bihor, Bistriţa Năsăud, Braşov, Caraş Severin, Călăraşi, Cluj, Covasna, Dolj, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Prahova, Satu Mare, Timiş, Vrancea, Bacău şi municipiul Bucureşti.
Acolo unde a fost cazul, ANPC a informat prefecţii judeţelor pe raza cărora îşi desfăşurau activitatea centrele cu probleme mari, iar în cazul sancţiunile aplicate structurilor de stat, instituţia a adus la cunoştinţa organelor abilitate situaţia pentru a lua măsurile care se impun, inclusiv eventuala imputare a amenzilor aplicate celor responsabili.
“Este revoltător să văd cum unii semeni de-ai noştri, antreprenori sau administratori ai unor centre de îngrijire, pot manifesta un comportament lipsit de umanitate, mai ales când este vorba de persoane în vârsta şi felul în care acestea sunt “îngrijite” în căminele destinate vârstnicilor. Este inadmisibil să profiţi de pe seama acestora şi să le oferi servicii în bătaie de joc, doar din dorinţa de a realiza un câştig de pe urma lor, fără să te gândeşti că, în locul lor, ar putea fi părinţii sau bunicii tăi. Mulţumesc tuturor, mai ales angajaţilor acestor centre, care înţeleg gravitatea situaţiei şi ne sesizează!”, a declarat Sebastian Hotca, vicepreşedinte ANPC.
Printre abaterile de la legislaţia în vigoare, înregistrate de echipele de control, se numără: supraaglomerarea spaţiilor de cazare sau cazarea în spaţii improprii (nerespectarea spaţiului minim alocat/persoană, prevăzut de lege); utilizarea unor produse alimentare nesigure (fără elemente de identificare şi caracterizare, produse desigilate păstrate la temperatura mediului ambiant); lipsa menţiunilor privind ingredientele cu potenţial alergen, în meniu sau chiar lipsa meniurilor avizate de personalul de specialitate; folosirea unor produse alimentare cu data durabilităţii minimale depăşită; modificarea stării termice a produselor; folosirea unor vitrine frigorifice, pentru depozitarea produselor şi preparatelor, insalubre, cu praf în exces, rugină şi chedere pline de mucegai; folosirea unor echipamente de gătire, în blocul alimentar, (hote, aparate de gătit, cuptoare etc.) neigienizate; folosirea unor spaţii de depozitare neigienizate, cu rafturi cu rugină, improprii depozitării produselor alimentare; depozitare necorespunzătoare a produselor (ex: produse alimentare, legume-fructe, depozitate lângă detergenţi şi instrumente de curăţenie); folosirea unor spaţii nerenovate, insalubre, cu gresie lipsă sau spartă, cu scurgeri de canalizare defecte, cu reparaţii neefectuate, cu calorifere cu rugină, îmbâcsite, pline de praf; utilizarea unor lenjerii de pat şi saltele neconforme, neigienizate, cu pete; existenţa igienei precare în băi şi spaţiile de cazare; folosirea unor cadre de paturi cu rugină sau cu laterale de lemn cu muchii ascuţite, prezentând pericol pentru consumatori etc.
“Dat fiind că unele dintre locaţiile verificate au înregistrat deficienţe importante la blocul alimentar, până la remedierea acestora, hrana vârstnicilor va fi asigurată în regim de catering”, se mai precizează în comunicat