Titlul problemei de drept: Pensie militară de stat stabilită în baza Legii nr. 223/2015. Aplicarea dispoziţiilor art. 11 din Legea nr. 85/1995 coroborat cu art. 60 din Legea nr. 223/2015, astfel cum a fost modificat prin O.U.G. nr. 59/2017
- Materia: civil
- Subcategoria: litigii de muncă şi asigurări sociale
- Actul normativ incident: art. 59 şi art. 60 din Legea nr. 223/2015, modificat prin art. VII pct. 3 din O.U.G. nr. 59/2017; art. 11 alin. (3) din Legea nr. 80/1995
- Cuvinte-cheie: pensie militară, semn onorific
Problema de drept: calcularea cuantumului pensiei conform art. 28 din Legea nr. 223/2015, art. 59 şi art. 60 din Legea nr. 223/2015: în forma în vigoare la data emiterii deciziei de pensie sau în forma aplicabilă anterior modificării realizate prin O.U.G. nr. 59/2017, fără plafonarea cuantumului pensiei la media soldelor nete, aşa cum a fost modificat prin art. VII pct. 3 din O.U.G. nr. 59/2017, iar cuantumul pensiei astfel stabilit să fie majorat cu procentul corespunzător reprezentând semn onorific conform art. 11 alin.3 din Legea nr. 80/1995.
Obiectul cauzei: anularea deciziei de stabilire a pensiei emisă de Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Administraţiei şi Internelor în temeiul Legii nr. 223/2015 şi obligarea acesteia la emiterea unei noi decizii de stabilire a pensiei, prin care cuantumul pensiei să fie calculat conform art. 28 din Legea nr. 223/2015, art. 59 şi art. 60 din Legea nr. 223/2015, în forma aplicabilă anterior modificării realizate prin O.U.G. nr. 59/2017, fără plafonarea cuantumului pensiei la media soldelor nete, aşa cum a fost modificat prin art. VII pct. 3 din O.U.G. nr. 59/2017, iar cuantumul pensiei astfel stabilit să fie majorat cu procentul corespunzător reprezentând semn onorific conform art. 11 alin.3 din Legea nr. 80/1995.
Opinia conturată la nivelul Secţiei este în sensul respingerii contestaţiilor.
Argumentele soluţiei juridice:
În conformitate cu dispoziţiile art. 60 din Legea nr. 223/2015, în forma în vigoare la data emiterii deciziei de pensie, contestate în cauză (aşa cum a fost modificat prin O.U.G. nr. 59/2017), „La stabilirea pensiei militare de stat, pensia netă nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul a pensiei”.
Art. 3 lit. m din acelaşi act normativ (prevedere legală introdusă tot prin O.U.G. nr. 59/2017) prevede că pensia netă reprezintă pensia militară de stat stabilită în cuantum brut din care se deduce impozitul pe venit, potrivit legislaţiei în vigoare.
De asemenea, conform art. 1 alin. 1 din Legea nr. 573/2004 „semnul onorific În Serviciul Patriei se conferă ofiţerilor, funcţionarilor publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiţeri, şi preoţilor militari, din Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Pază şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, care au 15, 20 sau 25 de ani de activitate în domeniile apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale”.
Art. 12 din acelaşi act normativ prevede că „ofiţerii, funcţionarii publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiţeri, şi preoţii militari, decoraţi cu Ordinul Meritul Militar, instituit în anul 1954, cu Semnul onorific În Serviciul Armatei şi cu Semnul onorific În Serviciul Patriei, beneficiază de prevederile Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare”.
Conform art. 11 alin. 3 din Legea nr. 80/1995 ,,pensionarii militari decoraţi cu ordinul „Meritul Militar” clasele a III-a, a II-a şi I beneficiază de un spor de 10%, 15% şi, respectiv, 20% al cuantumului pensiei”.
Coroborând aceste dispoziţii legale, se constată că deţinerea semnului onorific „În Serviciul Patriei” are ca efect majorarea cuantumului pensiei prin aplicarea unui spor, însă, aşa cum o arată chiar şi denumirea sa, acest venit nu reprezintă un drept distinct faţă de pensie, neavând o existenţă de sine stătătoare, ci este o componentă a acesteia. Este adevărat că beneficiul semnului onorific nu intră în baza de calcul a pensiei, care se determină potrivit art. 28 din Legea nr. 223/2015, el reprezintă un procent care are ca efect majorarea cuantumului pensiei în urma aplicării prevederilor art. 29-30 din lege, însă intră în cuantumul pensiei brute, concluzie ce derivă din caracterul său de spor aplicat la cuantumul pensiei iniţiale.
Atât timp cât modalitatea de calcul se prezintă sub forma unui spor adăugat la pensie, natura juridică a beneficiului în discuţie nu poate fi decât aceea a pensiei pe care o întregeşte, reprezentând un drept ce intră în cuantumul pensiei brute.
Plafonarea conform prevederilor art. 60 alin. 1 din Legea nr. 223/2015 se referă la pensia netă aceasta determinându-se potrivit dispoziţiilor art. 3 lit. m din acelaşi act normativ, prin deducerea impozitului pe venit din cuantumul pensiei brute.
Prin urmare, pensia în integralitatea ei este supusă plafonării prevăzută de art. 60 alin. 1 din Legea nr. 223/2015.
Această problemă de drept s-a aflat pe agenda întâlnirii președinților secțiilor pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale din cadrul curților de apel – București, 9-10 noiembrie 2020.
Foarte corecta logica juridica expusa.
De aceea SNPPC sustine amendamentul depus la plx199/2020 prin care procentul conferit de OMM, sa fie aplicat după plafonare.