Titlul problemei de drept: Modalitatea de stabilire a taxei judiciare de timbru aferente cererilor având ca obiect dizolvarea asociațiilor și fundațiilor, publicarea operațiunilor de lichidare a asociațiilor și fundațiilor prin afișare la ușa instanței, remiterea bunurilor și a sumelor rămase de la lichidare, eliberarea certificatului privind descărcarea de gestiune a lichidatorului și radierea asociațiilor și fundațiilor, cereri formulate în temeiul O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații.
- Materia: civil
- Subcategoria: alte tipuri de cauze
- Obiect ECRIS: radiere asociații/fundații
- Acte normative incidente: art. 56 alin. (1) și (11 ), art. 68 alin. (1)-(3), art. 69, art. 70 alin. (3) din O.G. nr. 26/2000; art. 12 lit. c), art. 27 și art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013, art. 92 alin. (6) C. proc. civ.
- Cuvinte cheie: taxe judiciare de timbru, asociații și fundații, dizolvare, radiere.
Opinia Institutului Național al Magistraturii:
Potrivit art. 56 alin. (1) din O.G. nr. 26/2000, asociația se dizolvă, prin hotărâre judecătorească, la cererea Ministerului Public sau a oricărei alte persoane interesate (…).
Alin. (1) al aceluiași articol prevede că, în cazul necomunicării datelor de identificare ale beneficiarului real în termenul prevăzut la art. 345 alin. (7), asociația se dizolvă, prin hotărâre judecătorească, la cererea Ministerului Public sau a Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.
Dizolvarea fundației prin hotărâre judecătorească se face în condițiile art. 56, care se aplică în mod corespunzător, precum și în cazul nerespectării dispozițiilor art. 15 alin. (3), potrivit art. 59 din ordonanță.
Art. 68 alin. (1) din O.G. nr. 26/2000 prevede că, după terminarea lichidării, lichidatorii sunt obligați ca în termen de două luni să depună bilanțul, registrul jurnal și un memorandum, declarând operațiunile de lichidare la Registrul asociațiilor și fundațiilor al judecătoriei în a cărei circumscripție își are sediul asociația sau fundația.
Alin. (2) al aceluiași articol menționează că lichidatorii sunt obligați să îndeplinească toate procedurile pentru publicarea lichidării și radierea asociației sau fundației din Registrul asociațiilor și fundațiilor.
Publicarea lichidării se face prin afișarea la usa instanței în a carei circumscripție își are sediul persoana juridică, în termen de două luni de la terminarea lichidării [art. 68 alin. (3)].
În conformitate cu art. 69 din ordonanță, dacă în termen de 30 de zile libere de la depunerea bilanțului nu se înregistrează nicio contestație, bilanțul se consideră definitiv aprobat și lichidatorii, cu autorizarea judecătoriei, vor remite celor în drept bunurile și sumele rămase de la lichidare, împreună cu toate registrele și actele asociației sau fundației și ale lichidării; numai după aceasta lichidatorii vor fi considerați descărcați și li se va elibera, în acest scop, un act constatator.
Potrivit art. 70 alin. (3) din O.G. nr. 26/2000, după terminarea lichidării, lichidatorii trebuie să ceară radierea asociației sau fundației din Registrul asociațiilor și fundațiilor.
Raportat la art. 12 lit. c) din O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, cererile pentru dobândirea personalității juridice de către asociațiile fără scop lucrativ, fundații, uniuni și federații de persoane juridice fără scop lucrativ, precum și pentru modificarea actelor constitutive ale acestora se timbrează cu 100 lei. Cererile vizate de tema în dezbatere, în schimb, nu se încadrează în enumerarea art. 12 lit. c) din O.U.G. nr. 80/2013, astfel încât nu pot fi supuse unei timbrări echivalente.
Art. 27 din același act normativ prevede că orice alte acțiuni sau cereri neevaluabile în bani, cu excepția celor scutite de plata taxei judiciare de timbru potrivit legii, se taxează cu 20 lei.
În conformitate cu art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013, sunt scutite de taxa judiciară de timbru acțiunile și cererile, inclusiv căile de atac formulate, potrivit legii, de (…) Ministerul Public (…), indiferent de obiectul acestora (…). În același sens, potrivit art. 92 alin. (6) C. proc. civ., în toate cazurile, Ministerul Public nu datorează taxe de timbru și nici cauțiune.
În concluzie, opinia I.N.M. este aceea că Ministerul Public nu datorează taxă judiciară de timbru pentru cererea având ca obiect dizolvarea asociațiilor și fundațiilor; pentru aceeași cerere, orice altă persoană interesată datorează o taxă judiciară de timbru în cuantum de 20 de lei; cererile privind publicarea operațiunilor de lichidare a asociațiilor și fundațiilor prin afișare la ușa instanței, remiterea bunurilor și a sumelor rămase de la lichidare, eliberarea certificatului privind descărcarea de gestiune a lichidatorului și radierea asociațiilor și fundațiilor, cereri formulate de către lichidator, se timbrează, de asemenea, cu 20 de lei.
În unanimitate, participanții și-au însușit soluția expusă în opinia I.N.M.
Problema de drept a fost discutată cu ocazia întâlnirii președinților secțiilor civile ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel care a avut loc la Timișoara, pe 5 şi 6 martie 2020.