Parcări autohtone, prețuri ca în Occident. Se întâmplă în mai multe orașe din România, unde a-ți lăsa mașina în locurile amenajate – mai ales în zonele centrale – înseamnă a plăti un tichet de parcare aproape la aceeași valoare ca în Budapesta sau Viena. Iar asta se traduce în încasări consistente pentru bugetele locale. O analiză Vegacomp Consulting arată că, la nivel național, administrațiile din Oradea și din Cluj-Napoca sunt lidere în privința veniturilor totale generate din utilizarea parcărilor și din amenzi.
Pornind de la o postare a profesorului orădean Florin Nicoară, care comparat costul tichetului de parcare în zonele cele mai scumpe ale mai multor orașe din România, BihorJust a făcut un demers asemănător, alăturând informațiilor oferite de aplicația de parcare T-PARK și date statistice referitoare la numărul locurilor de parcare din Oradea. În plus, am folosit informații privitoare la nivelul salariilor din diferite municipii și din alte țări, pentru a arăta că diferența foarte mică dintre prețurile pentru parcări vine pe fondul unei mult mai mari ”distanțe” între puterea de cumpărare a românilor și cea a occidentalilor.
Budapesta – 1,71 euro/ oră | Oradea – 1,62 de euro/oră
În 2021, România avea în jur de 1,2 milioane de locuri de parcare publice, dintre care peste 755.000 sunt locuri de parcare rezidenţiale, în mediul urban, arată analiza Vegacomp Consulting. Potrivit aplicației T-PARK, cele mai mari prețuri pentru parcări sunt în Cluj-Napoca și Oradea.
Astfel, în zona centrală a Clujului, un șofer va plăti, pentru o oră de parcare, 1,87 euro, adică aproximativ 9,20 de lei – cu precizarea că aplicația T-PARK permite achiziționarea doar a unui tichet de o jumătate de oră
În centrul orașului Oradea, în Zona 0, unde sunt trasate parcările roșii, mașinile pot staționa cu un tarif de 1,62 de euro/oră, adică aproape 8 lei.
Spre comparație, potrivit site-ului wien.info, în Viena parcarea pentru 30 de minute costă 1,10 euro, iar pentru o oră – 2,20 euro, adică 10,80 lei. Pentru Budapesta, aplicația TPARK indică un tarif de 1,71 euro/oră, adică 8,40 lei.
La polul opus, în România cele mai mici tarife la parcări sunt în Drobeta Turnu-Severin – 2 lei/oră, Constanța 2lei/oră, Ploiești – 2,30 lei/oră și Suceava, Botoșani, Sibiu, Pitești și Galați – 2,50 lei/oră.
Peste 1.300 de locuri de parcare din Oradea – în zona roșie, cea mai scumpă
Potrivit statisticilor Primăriei locale, Oradea are peste 7500 de parcări, împărțite astfel: 1.364 de locuri în zona 0 roșie, 1.756 în zona 1 galbenă, iar 4.466 în zona 2 albă.
Modificările tarifelor pentru parcările publice cu plată au fost făcute încă de la începutul anului, în baza strategiei de administrare a parcărilor. Astfel, s-a introdus o nouă zonă de tarifare on-street (parcări stradale) – Zona 0 (marcaj roșu). Aceste parcări au fost amenajate pe o rază de 300 de metri în jurul parcărilor supraterane sau subterane din oraș. Un șofer care își lasă mașină în această zonă achită 8 lei/oră, valabil de luni până vineri, între orele 7:00 și 21:00.
Tariful a fost stabilit cu scopul de a descuraja șoferii să parcheze pe stradă și de a-i determina să își ducă mașinile în parcările supra sau subterane, unde tariful este de 1,5 lei pe oră, în intervalul orar 18:00 – 7:00, iar între orele 7:00 și1 8:00 tariful este de 3 lei pe oră.
Pe locurile marcate cu galben tariful de parcare este de 4 lei/oră, iar pe cele cu alb – 3 lei/oră.
Abonamentul stradal de parcare (zona 2 – marcaj alb) este 120 lei/lună pentru persoanele fizice, respectiv 180 lei/lună pentru persoanele juridice. Pentru parcările rezidențiale prețul abonamentului este de 160 lei/an.
Tarife ”ca la ei”, salari ”ca la noi”
În timp ce tarifele de parcare sunt relativ apropiate, salariile medii sunt mult diferite în România față de țările vecine și chiar de la un oraș la altul. Potrivit statisticromania.ro, Clujul este pe locul al doilea (4.664 de lei), după București (5.115 de lei) în clasamentul orașelor cu cel mai mare salariu mediu net. Bihorul ocupă locul 26 în top cu un salariu mediu net de 3.140 de lei.
În privința salariilor medii din orașele din afara țării cu care am făcut comparația referitoare la parcări, acesta este de 3500 de euro/lună în Viena, iar în Budapesta, salariul mediu net este în jur de 1.000 de euro/lună, arată site-ul averagesalarysurvey.