Vești bune pentru transportatori. Azi, 04.04.2020, Ministerul Afacerilor Interne a emis ordonanța militară nr. 7, prin care s-au corijat anumite neajunsuri ale ordonanței militare nr. 4. Amintim că aceasta din urmă a semănat panică și dezaprobare totală din partea transportatorilor, care în această perioadă reprezintă o piesă puternică pentru motorul economiei.
Astfel, art. 12 al prezentei ordonanțe militare arată că „la intrarea în România, conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone, care nu prezintă simptome asociate Covid-19, completează o declarație pe proprie răspundere, al cărei model este stabilit de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, prin care își asumă locația unde pot fi contactați, în perioada dintre curse. Aceștia nu se supun măsurilor de izolare la domiciliu/carantinare, cu condiția asigurării de către angajator a materialelor individuale de protecție împotriva Covid-19”.
Pe cale de consecință, șoferul trebuie să întocmească o declarație pe proprie răspundere în varianta prezentată de Ministerul Transporturilor, a cărei punct central se referă la locația unde va putea fi contactat acesta.
Totuși, evitarea izolării sau carantinării șoferilor, stă în putința angajatorului de a pune la dispoziția conducătorului autovehiculului mai mare de 2,4 tone materiale individuale de protecție împotriva Covid-19.
Considerăm că prin această reglementare nouă s-a instituit în sarcina angajatorului, această obligație pozitivă, de a pune la dispoziția șoferilor echipamente individuale de protecție, în acord cu un standard adecvat.
Prin urmare, în măsura în care sunt respectate cele două condiții mai sus expuse, nici șoferul nici familia acestuia nu vor fi supuși regulilor izolării sau carantinării.
Un alt aspect pe care ordonanța militară 7 din 04.04.2020 l-a pus în lumină, se referă la conducătorii autovehiculelor mai mare 2,4 tone, care doar tranzitează teritoriul României. Aceștia sunt scutiți de a completa declarația mai sus amintită, în măsura în care se identifică cu următoarele situații prev. de art. 14, respectiv:
a) utilizează doar coridoare de tranzit și puncte pentru trecerea frontierei de stat situate la capetele acestor coridoare, aprobate de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Ministerul Afacerilor Interne, fiind interzisă abaterea de la acestea;
b) tranzitarea teritoriului României se face într-un interval de timp minim de 48 de ore de la intrarea în România, incluzând și perioadele de staționare pentru odihna zilnică normată.
c) staționarea autovehicului se realizează exclusiv în parcări situate pe coridoarele de tranzit marcate în mod corespunzător.
Atenție, alin. (2) al prezentului articol prevede sancțiunea carantinării pentru cei ce nu respectă măsurile mai sus amintite, pentru o perioadă de 14 zile. Mai mult, toate cheltuielile ocazionate de carantinare vor fi suportate de către șoferul care nu a respectat măsurile mai sus expuse. În acest caz, autovehiculul poate fi preluat de un reprezentant al deținătorului.
Totodată, la intrarea în țară conducătorului autovehiculului mai mare de 2,4 tone îi va fi înmânat un colant special pe care va fi obligat să îl aplice pe părțile vitrate ale autovehiculului (parbriz). Alături de acest mijloc de individualizare al autovehiculului, șoferul va trebui să dețină asupra sa formularul de tranzit al cărui model este stabilit de către Ministerul Transportului.
Raportat la toate aceste aspecte, pare că autoritățile au înțeles dependența societății față de transportatori, mai ales în acest context nefast în care se află întreaga omenire.
Cosmin Buta, avocat colaborator al Doseanu&Asociații S.P.A.R.L.
5
4.5