Art. 4 din Ordonanța Militara nr. 4 din 29.03.2020 reglementează faptul că „la intrarea în țară, pentru protejarea propriilor familii, conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitate maximă autorizată mai mare de 2,4 tone optează pentru carantinare/izolare la domiciliu, dar nu mai mult de 14 zile, în perioada dintre curse.”
Astfel la intrarea în țară, soferul are de ales între:
a) carantinarea în spații puse la dispoziție de către angajator
b) izolarea la domiciliu împreună cu toate persoanele cu care locuiesc/se gospodăresc, sau singuri, în alt spațiu locativ disponibil.
c) carantinarea, la cerere, în spațiile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice, cu suportarea cheltuielilor aferente.
Această reglementare pare să reflecte o serie de neajunsuri, atât cu privire la efectele care le produce față de șofer, dar mai ales cu privire la situația membrilor de familie ai acestuia.
În primul rând, se pune problema timpului în care aceștia trebuie să se autoizoleze. Se pare că ordonanța 4 reglementează un termen de recomandare, cu o limită superioară de 14 zile între curse. Astfel, șoferul se va autoizola până va pleca în următoarea cursă, fie pentru o zi fie pentru două sau mai multe zile.
În al-doilea rând, se pune problema persoanelor alături de care șoferul a ales să se autoizoleze. Ordonanța nu reglementează ceea ce se întâmplă cu familia șoferului, în condițiile în care optează pentru lit. „b” a prezentului articol.
Trebuie ca familia șoferului să adopte același comportament și să se autoizoleze? Dacă răspunsul este afirmativ, atunci întrebarea firească este: pe ce perioada?
La revenirea șoferului din cursă, se reia izolarea de către familia acestuia ? În cazul unui răspuns afirmativ, pare că familia șoferului revenit din cursă, va sta într-o stare de izolare perpetuă.
O altă problemă care se conturează în jurul acestui articol 4 din Ordonanță, este dată de următoarea situație: odată ce marfa este descărcată pe teritorul României, șoferul este obligat să efectueze următoarea cursă tot în extern? În situația în care următoarea cursă a șoferului este o cursă internă, acesta o poate onora sau nu ?
Nu in ultimul rând, deși nu este clar exprimat, deducem că șoferul care vine dintr-o cursă externă și tranzitează teritoriul României până la locul de descărcare a mărfurilor, nu este obligat să se izoleze la locația în care a descărcat. Acesta se poate îndrepta înspre locul în care a înțeles să îl declare la intrarea în țară.
Opinez că toate aceste aspecte trebuie tratate cu maximă prudență, întrucât încălcarea situației referitoare la izolare, produce în unele cazuri, chiar consecințe de natură penală pentru cei care nesocotesc această obligație.
Cosmin Buta, avocat colaborator al Doseanu&Asociații S.P.A.R.L.
4