Orice persoană din mediul juridic și din mass-media este așteptată cu subiecte interesante ( informații juridice, articole juridice, opinii juridice, procese interesante câștigate sau pierdute, seminarii și conferințe juridice, propuneri de interviuri cu persoane din domeniul juridic, propuneri de modificări legislative, bancuri juridice etc.).
Publicăm azi opinia avocatului Dicu Levente din Satu Mare:
România: Efectele pozitive ale pandemiei
Au trecut mulți ani, prea mulți , timp în care ne-am confruntat cu o serie de anomalii ale sistemului în care România funcționa.
Deseori contrar prevederilor legale și chiar a bunului simț.
Toată lumea era conștientă însă nicio măsură nu s-a luat pentru a pune capat acestor anomalii.
A trebuit sa vina pandemia ca anumite lucruri sa se schimbe.
Din pacate unele modificari binevenite sunt prezentate ca fiind realizari politice in lupta pentru combaterea pandemiei si a efectelor sale.
Modificarile aduse in viata economica si implicit juridica nu fac decat sa intareasca ideea ca nimic nu se schimba daca nu exista vointa politica si vreun interes in spatele acesteia.
Intamplarea face ca in aceste vremuri interesul politicului se intalneste tot mai des cu interesul general.
Fenomen absolut nou pentru Romania daca e sa privim lucrurile la scara macro.
Astfel fiind se naste si a doua conditie sa spunem asa pentru schimbare si anume vointa politica.
Iata declaratia Ministrului Finantelor : Debitorului sa ii fie eliberate conturile cat mai repede. Este o masura pe care am anuntat-o, o masura de care toata lumea avea nevoie, stiti pana acum cat de complicat era pana se intampla asta. Cineva avea o problema, conturile erau poprite si trebuia sa mergi la fiecare banca cu dovada platii catre ANAF.
Din aceasta declaratie rezulta in mod evident faptul ca despre aceasta problema se stia si pana acum insa nu s-a luat nicio masura pentru rezolvarea ei.
Totusi macar acum s-au intrezarit niste schimbari precum adoptarea documentului privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora a fost oficializat. Acesta contine procedura privind functionarea aplicatiei e-Popriri care va fi utilizata incepand din data de 27 martie 2020.
Masurile noi privind functionarea aplicatiei e-Popriri sunt cuprinse in Ordinul Ministerului Finantelor 1.665/2020, care a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 200 din data de 12 martie 2020.
Actul normativ contine procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza.
Autoritatile au dezvoltat aplicatia e-Popriri cu scopul ca popririle sa se instituie si sa se ridice in timp real si pentru a evita cazurile in care sunt ridicate sume mai mari decat ar trebui din unele conturi.
Sunt oare si pot fi considerate ca si niste realizari, ma intreb retoric?
Se spune ca orice lucru rau ascunde o noua posibilitate sau sansa.
Astfel daca privim aceasta pandemie ca si o sansa de a recupera din “restante” suntem pe calea cea buna.
Desi nu-mi doresc o prelungire a acestei situatii , intrezaresc o oportunitate , o sansa data acestei tari sa ajunga in multe domenii la normalitatea care ar fi trebuit de mult sa o caracterizeze.
Cu toate acesta insa din pacate nu pot lipsi acele elemente care fac parte din specificul mioritic.
Desi
Ministerul Finantelor Publice – Agentia Nationala de Administrare
Fiscala pune la dispozitia institutiilor de credit sistemul
informatic necesar implementarii mecanismului popririi electronice
incepand cu data intrarii in vigoare a ordinului aderare
aderarea institutiilor de credit la noul mecanism este optionala prin
semnarea Conventiei-cadru la
mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la
distanta a actelor de executare silita.
Se
specifica faptul ca semnarea conventiei se realizeaza in functie si
de capacitatile tehnice ale institutiilor de credit de adaptare a
propriilor aplicatii informatice necesare procesarii si comunicarii
informatiilor mentionate in procedura.
Pana
la momentul in care o institutie de credit va adera la noul mecanism
de infiintare a popririlor, prin semnarea Conventiei, organul fiscal
va comunica infiintarile si ridicarile de popriri potrivit
procedurilor aplicabile in prezent. In acest caz, exista
posibilitatea ca pentru clientii acestor institutii de credit sa se
crediteze contul Trezoreriei cu o suma mai mare decat soldul ramas de
plata din poprirea initiala deoarece nu se poate realiza schimbul de
meseje intermediar privind soldul ramas de plata din poprirea
initiala, insa suma va fi restituita, din oficiu, de organul fiscal
in termen de cel mult 5 zile lucratoare conform procedurilor
existente.
Caracterul
optional in opinia mea creeaza premisele perpetuarii unor anomalii
existente .
La fel se stia si pana acum despre faptul ca bancile indisponibilizau intreaga suma din contul poprit chiar daca poprirea a fost instituita pe o suma mai mica decat cea din cont.
Bancilor le lua mai multe zile sa vireze sumele poprite de catre ANAF daca contribuabilul nu facea o cerere prin care sa solicite virarea contravalorii popririi catre fisc.
Pana la ridicarea porpririi insa contribuabilul nu putea sa dispuna de excedentul de sold .
Din pacate toleranta ridicata cu care sunt si au fost tratate institutiile bancare de catre guvernantii tuturor timpurilor continua.
1