Curtea Constituţională a decis marţi, 29 iunie, în unanimitate, că demiterea Avocatului Poporului este neconstituţională. Potrivit CCR, hotărârea Parlamentului României nr.36/2021 pentru revocarea Renatei Weber din funcția de Avocat al Poporului încalcă dispoziţiile constituţionale cuprinse în art.1 alin.(3) și (5) care consacră principiul statului de drept și principiul legalităţii şi al supremaţiei Legii fundamentale, precum și dispozițiile art.9 alin.(2) din Legea nr.35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului. ”Întrucât actul de revocare este neconstituțional, acesta încetează să mai producă efecte juridice”, a precizat Curtea Constituțională.
Comunicatul Curții Constituționale:
Pe 16 iunie, plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului a aprobat cu 247 de voturi ”pentru” și 32 de voturi ”împotrivă” proiectul de hotărâre privind revocarea Renatei Weber din funcția de Avocat al Poporului. În favoarea revocării s-au exprimat parlamentari PNL, USR și UDMR. În schimb, PSD a anunțat atunci că va ataca decizia la CCR.
Demiterea Renatei Weber a fost decisă după ce comisiile juridice ale celor două camere au întocmit un raport comun în cadrul căruia, au fost detaliate concluziile rezultate din analiza motivelor invocate de parlamentarii PNL, USR și UDMR de revocare a Avocatului Poporului. Potrivit raportului comisiilor juridice din Camera Deputaților și Senat:
- De la numirea în funcție și până în prezent, Avocatul Poporului nu a transmis Parlamentului și Guvernului raportul special și recomandările sale privind problemele de sistem constatate de acesta în cazul crimelor de la Caracal;
- Avocatul Poporului nu și-a îndeplinit, prin activitatea derulată în anul 2020, rolul și obligațiile legale în domeniul apărării, protecției și promovării drepturilor copilului, în cazul copiilor puternic afectați de restricțiile adoptate pe durata pandemiei și expuși actelor de violență domestică ori infracțiunilor de agresiune sexuală, exploatare sexuală și pornografie infantilă;
- Avocatul Poporului nu a întreprins nicio acțiune sau anchetă proprie și nu a formulat recomandări proprii pentru implementarea Hotărârii nr. 67/2020 a Camerei Deputaților privind concluziile, răspunderile și măsurile Comisiei parlamentare de anchetă privind situația cazurilor copiilor dispăruți din România.
- Declanșarea în anul 2020, de către Avocatul Poporului, conducător al instituției, a mecanismului național privind prevenirea torturii (MPN) cu privire la unitățile sanitare care tratează pacienți COVID-19, sub aspectul monitorizării acestora, s-a făcut cu încălcarea legii și fără temei concret, constând în existența unor sesizări care să creeze suspiciuni rezonabile privind existența unor acte sau fapte care pot fi asimilate torturii.
Comments 1